Szkolny Klub Europejski - 2012/13


Akcja charytatywna "Send my friend to school 2013"
Jak co roku, także i w tym włączyliśmy się do akcji, by pomóc wielu dzieciom, które nie mają możliwości edukacji. Tym razem nasze prace z listem wysłaliśmy do Premiera Wielkiej Brytanii Davida Camerona, by na spotkaniu liderów państw wsparł z innymi finansowo najuboższe kraje. W tym roku szczególną uwagę poświęcono problemowi braku nauczycieli w Afryce, czy Indiach.

Oto relacja z naszych działań>>>


Gdzie ci Indianie…
10. maja wyjechaliśmy wraz z Panią Marleną Niemczyk-Handzlik oraz Panią Agnieszką Czerwińską do Wioski Indiańskiej w Jaworznie. Pogoda nam dopisała. Bawiliśmy się świetnie, a za razem czegoś się nauczyliśmy. W wiosce zobaczyliśmy dużo ciekawych rzeczy. Rozbijaliśmy swój namiot indiański, strzelaliśmy z łuku, przechodziliśmy tor przeszkód oraz graliśmy w grę „Bizonie Jądra”. Gdy zakończyliśmy naszą ostatnią rozgrywkę wycieczka dobiegła końca. Można było kupić pamiątki. Wszyscy chcieli zostać dłużej. Była to wspaniała lekcja o rdzennych Amerykanach oraz super zabawa. Czekamy na następne takie wyjazdy.

 

Zapraszamy do obejrzenia pokazu z naszej wyprawy >>>

/Natalia Wójtowicz i Daria Gleindek/


Goście w progach SKE

„Obyście nigdy nie zhańbili imienia tej szkoły, która powstała z takim trudem i mam nadzieję, że będziecie dobrze reprezentowali i rozsławiali ten budynek”

E.Niemczyk

„Nie zapomnijcie nigdy o Janowicach”

M.Nycz

 

 Mieliśmy przyjemność gościć dwóch znakomitych Janowiczan-pana Eugeniusza Niemczyk oraz pana Mariana Nycz, którzy starali się przybliżyć nam historię, zwyczaje, zasłużonych ludzi Janowic. Oto główne myśli i podsumowanie wypowiedzi zredagowane przez uczniów Koła Europejczyka.

Dawna ziemia janowicka i życie jej mieszkańców

Stare domy, bieda, zły los ludzi starszych, zabobony i wierzenia ludzi (np. pożar ugaśnie gdy zabiją dzwony), ubogie jedzenie, duża śmiertelność wśród dzieci, tabory cygańskie i cyganki, wróżenie, walka o przetrwanie (brak jedzenia, ciepłego miejsca, kąpieli)

Wyposażenie izby:

Kwoki pod łóżkiem, klepiska, przechowywanie małych cieląt w domach, brzydkie zapachy, wydobywające się z przyległych do domu stajni.

Choroby:

Gruźlica, tyfus głodowy, domowe sposoby leczenia, duża śmiertelność.

Historia o cygance Helenie:

Pewien Janowiczanin zakochał się w cygance Helenie. Po narodzinach dziecka-dziewczynki nie mogli się pobrać ze względu na pochodzenie Heleny. Niestety spotkała ich kara- Helena została oszpecona przez króla Cyganów, a mężczyzna poślubił inną. Dziecko przygarnęła i wychowywała inna kobieta.  

Ciekawe postacie:

- Jan Kubik = poświęcił swoje pole na rzecz szkoły, do której chodzili zaproszeni goście (pan Marian i pan Eugeniusz), dbał o „prestiż” społeczeństwa dla nauczycieli, walczył o poprawę budowy np. mostów, postawił pierwszy piorunochron, występował na różnych zebraniach, został wybrany do parlamentu austro-węgierskiego, był „człowiekiem pomagającym biedocie”, przekonywał zaborców do budowy gimnazjum w Cieszynie, które być może istnieje do dzisiaj, założył koło teatralne na terenie Janowic.

- ksiądz Stojałowski= przyjaciel Jana Kubika, później trafił do więzienia

-pan Stanisław Papla-kurator oświaty

Wygląd Janowic:

Nie było centrum, stała karczma, na miejscu której powstała później pierwsza strażnica i sklep.

Pierwsza wojna światowa i okres międzywojenny:

Pan Eugeniusz i Pan Marian nie ukończyli trzeciej klasy, Niemcy wywozili nauczycieli do obozów koncentracyjnych, p. Babińska (wychowawca naszych gości).

Budowa szkoły:

Wielkie problemy z budową i powstaniem szkoły. Stanisław Papla- kurator, pomógł nam i dzięki niemu plan budowy szkoły został zaakceptowany.

!!!Pan Eugeniusz poprosił uczniów aby w szkole powstał kącik ku pamięci p. Stanisława Papli!!!

Pan Marian Nycz:

„Cieszmy się, że możemy się teraz swobodnie uczyć historii”

 „Zazdroszczę wam, że nie mogłem być uczniem takiej szkoły, do jakiej wy teraz chodzicie”

„Nie zapomnijcie nigdy o Janowicach”

Pan Eugeniusz Niemczyk:

„Obyście nigdy nie zhańbili imienia tej szkoły, która powstała z takim trudem i mam nadzieję że będziecie dobrze reprezentowali i rozsławiali ten budynek”

„Tak niedawno żeśmy się poznali a rozstania już przyszedł czas”

 

Oto relacja filmowa>>>

/Klaudia Rąba/


Historia integracji Unii Europejskiej-eurodebata
Dnia 26 marca 2013 roku uczniowie Szkolnego Koła Europejczyka pod opieką pani Marleny Niemczyk-Handzlik udali się do biblioteki w Janowicach na „Eurodebatę”. Przywitaliśmy się z panią bibliotekarką Izabelą Mąkinia i z prowadzącym nasze zajęcia panem Wojeciechem Rozner konsultantem Europe Direct w Bielsku-Białej. Potem zasiedliśmy do stolików i rozpoczęliśmy naszą „podróż po Unii Europejskiej”. Opowiedzieliśmy sobie, co to jest Unia Europejska, kiedy powstała, ile i jakie państwa do niej należą oraz scharakteryzowaliśmy najciekawsze, naszym zdaniem, państwa członkowskie. Rozmawialiśmy m.in. o Grecji, Hiszpanii i Francji. Dowiedzieliśmy się od naszego prowadzącego, że klasztory w Grecji to meteoryty, jedną ze sławniejszych postaci z Grecji był Perykles, a jako ciekawostkę, że na święta Bożego Narodzenia Grecy ubierają zamiast choinki…statek! W Hiszpanii, która leży na Półwyspie Iberyjskim, mieści się słynny secesyjny kościół Sagrada Familia. Następna była Francja. Poznaliśmy jej dwie największe rzeki: Sekwanę i Loarę, a także mówiliśmy o Napoleonie.

Po naszej debacie mieliśmy rozwiązać krótki test wiedzy o Unii Europejskiej. Nie był on na ocenę, co wszyscy przyjęli z ulgą. Na zakończenie otrzymaliśmy pamiątkowe świecąco-„unijne” długopisy oraz książki „Poznaj Unię Europejską”. Pożegnaliśmy się z panią bibliotekarką i panem prowadzącym, po czym wróciliśmy do szkoły.
Dziejemy pani Izabeli Mąkinia oraz panu Wojciechowi Rozner za pomoc i przeprowadzenie debaty!

/uczeń SKE Wojciech Sawkiewicz i Bartłomiej Ajchler/

Zdjęcia z EURODEBATY>>>wyświetl jako pokaz slajdów>>>


Interaktywni czwartoklasiści

Uczniowie klasy czwartej wykonują wspaniałe portfolia w języku angielskim.

Oto one:

1.7 new wonders of the world- Maria Krzyżowska

2. Animals -Martyna Popielarczyk

3. Winnie-the-Pooh-Martyna Popielarczyk

4. Degu and cat- Oliwia Szczypka

5. Family tree- Oliwia Szczypka

6. My dog friend-Karolinka Pyka

7. Unusual buildings-Oliwia Szczypka

8. Sport- Oliwia Szczypka

9. Worms- Oliwia Szczypka

10. Shrek- Martyna Popielarczyk

 


Ogólnoświatowa kampania GCE

Jak co roku uczniowie naszej szkoły włączyli się do akcji charytatywnej, w której walczą o prawo do edukacji dla dzieci, a w szczególności tym razem o prawo do edukacji dla dziewcząt w Pakistanie, gdzie 63% z nich nie edukuje się. W październiku 2012 roku 14-letnia Malala Yousafzai została postrzelona i poważnie ranna w Pakistanie, gdyż walczyła o prawo do edukacji dla dziewcząt. Postanowiliśmy przyłączyć się do niej i napisać list do prezydenta Zardari.

 

Malala powiedziała: "Even if they come to kill me, I will tell them what they are trying to do is wrong, that education is our basic right." – “Nawet jeśli przyjdą i mnie zabiją, powiem im, że to co robią jest złe oraz, że edukacja jest naszym podstawowym dobrem.”

Oto list:

„Dear President Zardari

 

I write following the unlawful shooting of schoolgirl Malala Yousafzai, targeted for her passionate campaigning for girls’ education in Pakistan.

 

Over 5 million primary school-aged children are out of school in Pakistan, and over 60% of them are girls. While the Pakistan government has legislated for education for all, education remains drastically under-funded and at the current rate of funding and progress there is no way Pakistan will achieve its commitment to education for all.

 

"Even if they come to kill me, I will tell them what they are trying to do is wrong, that education is our basic right." Malala Yousafzai

 

Girls’ education is a fundamental and inalienable right. Attacks on girls’ education, burning of schools, threatening girl students and teachers should be condemned and effectively countered by the Pakistan Federal and Provincial Governments.

 

I stand with Malala, the Pakistan Coalition for Education and the Global Campaign for Education and call on the Pakistan Federal and Provincial Governments for immediate action to achieve education for every child in Pakistan:

 

(1) To recognize that all girls and boys must have secured the fulfillment of their right to education

 

(2) To put in place an education that overcomes all forms of discrimination in education, in particular gender discrimination

 

(3) To prioritize higher allocation to girls’ education in budgetary provisions and make visible efforts to achieve gender parity in education: education planning at any level must be gender-sensitive to ensure enhanced access, safety and enabling environment for girls to attend schools.

 

(4) To give priority to providing missing facilities in girls’ schools, and take such other steps that enhance security and safety of girl students and teachers.

 

(5) To meet the national commitment of increasing the allocation to education to 4% of the GDP and progressively raise it to 7% by 2015 as promised in National Education Policy 2009

 

(6) To launch an extensive programme for providing high quality teacher and management training to women teachers and managers, and appoint them on the basis of merit in girls’ and boys’ schools, maintaining an appropriate student-teacher ratio.

 

Local systems of education governance need to be strengthened with the participation of communities, parents, teachers and other local stakeholders.”


 

Dzień grecki w naszej szkole

 

Tym razem przyjrzeliśmy się Grecji, jako jednemu z państw Unii Europejskiej. W sali urządziliśmy grecką kuchnię z greckim horiatiki, czyli prawdziwą sałatką grecką. Każdy z nas przygotował się na zajęcia i przyniósł odpowiednie składniki. Nie zabrakło również anchois i oregano. Następnie zbieraliśmy informacje o Grecji, korzystając z Internetu i prezentacji Power Point.

Prezentację o kraju Greków wykonał Jan Stolarzewicz.  Zobacz >>>


Dzień angielski w naszej szkole

Na zajęciach Szkolnego Klubu Europejczyka urządziliśmy dzień angielski. Korzystając z tablicy interaktywnej i Internetu szukaliśmy wiadomości o wszystkim co „angielskie”. W czasie zajęć delektowaliśmy się świeżo zaparzoną herbatką w stylu „five o’clock” tea”. Oto garść wiedzy o Anglii- prezentacja wykonana przez Wojciecha Sawkiewicza. Zobacz>>>


Dzień włoski w naszej szkole

Na zajęciach Szkolnego Klubu Europejczyka urządziliśmy dzień włoski. Korzystając z tablicy interaktywnej i Internetu dowiadywaliśmy się wielu ciekawostek o Włoszech. Na koniec odbyła się degustacja potrawy typowo włoskiej—pizzy. Prezentacje o tym, co nauczyliśmy się o Italii wykonała Izabella Pękala. Zobacz>>>


Państwa-miasta- zajęcia interaktywne

Uczniowie na „cyfrowych” zajęciach przedstawiali swoje prace dotyczące państw, ich stolic oraz ciekawych miejsc krajów nie tylko europejskich. Szlifowali swój angielski pisany, jak i mówiony oraz swoją znajomość informatyczną.

Oto niektóre prac uczniów - prezentacje:

Flagi państw Europy - Kacper Piekiełko>>>

Countres and capital city in the Europe -Julka Bogusz>>>

Countries in the Europe - Tomek Tlaga>>>

Countries - Martyna Popielarczyk>>>

Państwa - Dawid Głombek>>>

Państwa w Europie - Karolina Klasa>>>

Prezentacja - Oliwia Szczypka>>>


opiekun SKE Marlena Niemczyk-Handzlik