Kodeks „Szkoły bez Przemocy”
1. Szkoła jest wspólnotą.
Szkoła dąży do stworzenia wspólnoty wszystkich nauczycieli, uczniów, ich
rodziców oraz pracowników niepedagogicznych szkoły, opartej o jasny i
przejrzysty system norm.
2. Wszyscy się szanujemy.
Wspólnota szkolna buduje klimat bezpieczeństwa, szacunku, otwartego dialogu i porozumienia pomiędzy nauczycielami, pracownikami szkoły, uczniami i rodzicami.
Wszyscy uczestnicy społeczności szkolnej szanują siebie nawzajem i nie zachowują
się wobec siebie agresywnie.
3. Wspólnie działamy przeciw przemocy.
W szkole działa system przeciwdziałania przemocy, który jasno określa:
obowiązujące normy, procedury działania i współpracy wszystkich zainteresowanych
w zakresie rozwiązywania konfliktów oraz reagowania wobec przejawów agresji i
przemocy. Jego zasady obowiązują wszystkich uczestników społeczności szkolnej:
nauczycieli, uczniów, pracowników niepedagogicznych oraz wszystkie osoby
znajdujące się na terenie szkoły.
4. Niczego nie ukrywamy.
Szkoła prowadzi regularną diagnozę problemu przemocy w szkole, a efekty
działania systemu przeciwdziałania przemocy podlegają monitoringowi oraz
ewaluacji.
5. Zawsze reagujemy.
Szkoła reaguje na każdy przejaw agresji i przemocy oraz zapewnia długofalową,
odpowiednią pomoc zarówno ofiarom, jak i sprawcom przemocy.
6. Nauczyciel nie jest sam.
Szkoła podejmuje działania, by nauczyciele mieli odpowiednią wiedzę i
umiejętności z zakresu rozwiązywania konfliktów i radzenia sobie z przejawami
agresji i przemocy.
7. Uczniowie wiedzą, jak działać.
Szkoła organizuje uczniom regularne zajęcia profilaktyczne z zakresu
umiejętności psychologicznych i społecznych, oraz radzenia sobie z agresją i
przemocą.
8. Rodzice są z nami.
Aby przeciwdziałać przemocy szkoła współpracuje z rodzicami włączając ich do
tworzenia systemu przeciwdziałania przemocy i obejmując działaniami
edukacyjnymi.
9. Mamy sojuszników.
Szkoła współpracuje ze środowiskiem pozaszkolnym przy podejmowaniu działań
profilaktycznych i interwencyjnych dotyczących agresji i przemocy, gdy potrzeby
przekraczają możliwości lub kompetencje szkoły.
10. Nagradzamy dobre przykłady.
Szkoła promuje wzorce zachowań oparte na poszanowaniu godności każdego
człowieka.