Realizacja programu: "ELEMENTARZ KORCZAKA"


Oto list przesłany na ręce pani Jolanty Kuczyńskiej odnoszący się do działań naszej szkoły w ramach programu „Elementarz Korczaka”:

Szanowna Pani Jolanto,
sam projekt jest fantastyczny, mądrze pomyślany i bardzo różnorodny, a przy tym z ducha bardzo korczakowski. Cieszę się, że włączyli Państwo do projektu wiele działań niezwiązanych bezpośrednio z postacią Korczaka, ale pozostających w zgodzie z jego ideami (akcje społeczne, pomoc innym). Zrealizowali Państwo mnóstwo działań, niektórych - tak jak słuchowiska - bardzo ambitnych, dlatego serdecznie gratuluję wszystkich pomysłów i ich wykonania. Ogromna praca, którą Państwu wykonali, z cała pewnością jest widoczna.

Dziękuję za udział w programie.

Podziękowania kieruję również na ręce pań: Moniki Krężelok i Barbary Nycz.
Z pozdrowieniami - Małgorzata Leszko.


Temat: „Nasze osiągnięcia w projekcie „ELEMENTARZ KORCZAKA”

Zapraszamy do przeczytania artykułu i wysłuchania słuchowisk na stronie internetowej:

http://www.ceo.org.pl/pl/korczak/news/poszukiwania-korczaka

Jolanta Kuczyńska, Monika Krężelok, Barbara Nycz


Wirtualny Elementarz

18 grudnia w naszej szkole uczniowie klas 4-6 wzięli udział w „Wirtualnym Elementarzu”.

Uczniowie przez trzy godziny rozwiązywali zagadki, krzyżówki, odpowiadali na pytania związane z życiem Janusza Korczaka, tworzyli plakaty, pisali wypracowania. Nawet udało nam się zostać zwycięzcą w pierwszym zadaniu (grupa Konrada Stanclika, Wojciecha Sawkiewicz i Tomasza Krężeloka) – jako pierwsi udzielili poprawnej odpowiedzi. A oto fragment podsumowania ze strony CEO:

http://www.ceo.org.pl/pl/korczak/news/zakonczylismy-przygode-z-wirtualnym-festiwalem-korczaka

 

 

 „Festiwal "Wirtualny Elementarz" to wspaniałe podsumowanie kończącego się właśnie Roku Korczaka - okazja do sprawdzenia swojej wiedzy na temat jego życia, twórczości i czasów, w których żył. Wykorzystaliście ją wspaniale!

Od godz. 10 do 14 uczestnicy mierzyli się z różnymi zadaniami - quizami, rebusami, wyzwaniami pisarskimi. Chętnym było tak wielu, że początkowo mieliśmy drobne problemy techniczne, na szczęście wszystko udało się rozwiązać i potem poszło już jak z płatka.

Choć prawidłowych odpowiedzi było bardzo dużo, nagrodzić mogliśmy tylko kilka osób, które odpowiedziały najszybciej i najlepiej. Oto lista naszych zwycięzców, którzy otrzymają nagrody rzeczowe:

Uczestnicząc w festiwalu przeżyliśmy niezwykłą przygodę i wiele się nauczyliśmy. Szkoda tylko, że z powodów technicznych 2 godziny opóźnienia z winy organizatorów (CEO), część uczniów nie mogła uczestniczyć w zajęciach do końca, gdyż festiwal został przedłużony, a uczniowie musieli wracać do domów.

Zdjęcia w naszej Galerii>>>

Dziękujemy Wszystkim za zaangażowanie i pomysłowość,

opiekunowie projektu: Jolanta Kuczyńska, Monika Krężelok i Barbara Nycz.


Mikołaj w Domu Dziecka

    5 grudnia do Domu Dziecka w Bielsku – Białej przy ul. Pocztowej trafiły mikołajkowe dary. Przez ostatni tydzień trwała w szkole zbiórka podarunków dla podopiecznych domu. Rezultaty akcji przerosły oczekiwania nie tylko nasze, ale i prowadzących Dom Dziecka. Choć jesteśmy małą szkołą, to mamy wielkie serca. Zebraliśmy ogromne ilości słodyczy, soków i środków czystości, które są produktami pierwszej potrzeby i sprawią dzieciom najwięcej radości. Podczas spotkania z prowadzącymi Dom Dziecka widzieliśmy wielkie wzruszenie i wdzięczność za ofiarowaną pomoc. Jak zapewnił nas pan kierownik Domu Dziecka ofiarowane dary będą służyły dzieciom przez długi czas.

 

Wszystkim „Świętym Mikołajom” składamy serdeczne podziękowania.

Zdjęcia w Galerii>>>

Barbara Nycz, Jolanta Kuczyńska, Monika Krężelok


Wspólna akcja „Mikołaj w Domu Dziecka”

w ramach Elementarzu Korczaka i Koła Misyjnego.

Uczniowie działający w kole misyjnym i projekcie „Elementarz Korczaka”  rozpoczęli akcję wspierającą Dom Dziecka w Bielsku Białej przy ulicy Pocztowej. Akcja polega na przygotowaniu paczek dla przebywających w nim dzieci.

Barbara Nycz, Jolanta Kuczyńska, Monika Krężelok


Konkurs na gazetkę o Januszu Korczaku ROZSTRZYGNIĘTY!

W ramach realizacji projektu dotyczącego programu „Elementarz Korczaka” w szkole został przeprowadzony konkurs na najciekawszą gazetkę ścienną o Januszu Korczaku. Głównym celem było poznanie życia, działalności i twórczości tego wyjątkowego człowieka.

Uczniowie wspaniale poradzili sobie z zadaniem, świetnie przygotowali gazetki. Rywalizacja była bardzo wyrównana. Zwycięzcą okazała się klasa V i jej to gazetka zawisła w ramach wyróżnienia na korytarzu. Pozostałe „gazetki” zajęły wspólne drugie miejsce. Wybór był bardzo trudny. Oceny podjęli się przewodniczący klas, którzy oceniali gazetki wszystkich prócz swojej.

 

Klikając na zdjęcie zobaczysz je powiększone>>>

 

 

Pod uwagę sędziowie brali: pomysłowość (w tej kategorii najwięcej punktów przyznano klasom 2 i 5), wygląd (w tej kategorii najwięcej punktów przyznano klasom 1,2 i 5), samodzielność (w tej kategorii najwięcej punktów przyznano klasom 3, 4, 5, 6,), ilość informacji (w tej kategorii bezkonkurencyjna okazała się klasa 6) oraz udział (%) uczniów z klasy w tworzeniu gazetki (w tej kategorii najwięcej punktów przyznano klasom 2, 5, 6).

Wszystkim, także wychowawcom i pani plastyk – I. Wojtowicz, serdecznie gratulujemy i dziękujemy za zaangażowanie.

Kolejnym zadaniem będzie konkurs „wiedzy” na temat życia, działalności i twórczości Janusza Korczaka (dla chętnych) oraz przygotowanie audycji „radiowych”.

Organizatorzy: Jolanta Kuczyńska Monika Krężelok,


„Poszukiwania Janusza Korczaka w życiu codziennym”

„Zbudujemy szkołę, gdzie wychowańcy nie będą się uczyli martwych liter z martwej bibuły, natomiast uczyć się będą tego, jak żyją ludzie, czemu tak żyją, jak inaczej żyć można, co umieć i czynić należy, by żyć pełnią wolnego ducha”.

Prace nad programem „Elementarz Korczaka” rozpoczęliśmy jeszcze we wrześniu od ułożenia planu działań. Jesteśmy niewielką szkołą, liczymy około 100 uczniów, dlatego wszystkie przedsięwzięcia muszą być dobrze przemyślane, bo angażują prawie całą społeczność szkolną. Tak jest i tym razem. Czerpiąc z pomysłów zawartych w opisie programu postanowiliśmy zorganizować czytanie dla najmłodszych ich ulubionych książek. W tym celu zorganizowaliśmy przegląd najciekawszych utworów.

W październiku uczniowie (na razie kółka teatralno-dziennikarskiego) przeprowadzili „czytania” dla przedszkolaków, dzieci najmłodszych, dla tzw. starszaków oraz dzieci szkolnych.

Uczniowie klas starszych bardzo chętnie zdeklarowali udział w projekcie i z zaangażowaniem przystąpili do prac, o czym świadczą zdjęcia i uśmiechnięte oraz zasłuchane buzie dzieci. Książeczki czytane są przedszkolakom  zaraz po obiedzie, na długiej (20 minut) przerwie i w ich salach, natomiast młodszym uczniom na przerwach śniadaniowych. Lektorzy wcześniej przygotowują się do pięknego czytania w domu.

Kolejnym krokiem będzie przygotowanie gazetek klasowych na temat życia i twórczości Janusza Korczaka. Gazetki będą oceniane przez komisję konkursową pod względem pomysłowości, merytoryczności i estetyki. W międzyczasie powstawać będzie gazetka „MISZMASZ”, która już od kilku lat towarzyszy uczniom i społeczności janowickiej, a w której uczniowie zamieszczają swoje teksty i opinie.

Obecnie trwają przygotowania do realizacji słuchowisk. Do 15 listopada uczniowie mieli zdeklarować wybór tekstów lub samodzielnie stworzyć tekst, który następnie zostanie opracowany i nagrany w formie słuchowiska. Pomysł bardzo się uczniom spodobał.

Przygotowujemy się także do debaty, której tematem będą myśli Janusza Korczaka. Jednocześnie zainspirowana nimi, w myśl cytatów, że „Nie wolno zostawiać świata, jakim jest, Nie ma dzieci – są ludzie”, „Najważniejszą wartość mają listy [tutaj wypracowania], w których ktoś pisze, czego nie może powiedzieć rodzicom albo nie wolno powiedzieć w szkole [w naszej szkole dzieci nie obawiają się mówić prawdy]. „To, o czym dzieci mówią między sobą, a teraz mają możność szczerze powiedzieć, bez wstydu i strachu, że je wyśmieją”, „Zbudujemy szkołę, gdzie wychowańcy nie będą się uczyli martwych liter z martwej bibuły, natomiast uczyć się będą tego, jak żyją ludzie, czemu tak żyją, jak inaczej żyć można, co umieć i czynić należy, by żyć pełnią wolnego ducha” zaproponowałam uczniom (jestem polonistką) napisanie prac pod tytułem: „Czym jest dla mnie wolność, jak rozumiem to pojęcie”. Napisane prace  (najciekawsze) uczniowie zaprezentują w czasie uroczystej akademii z okazji rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości oraz  na szkolnej stronie internetowej i w gazetce „MISZMASZ”.

Na koniec muszę dodać, że im bardziej angażujemy się w projekt, program tym więcej przychodzi pomysłów i łatwiej dostrzegamy Korczaka w nauce, myśli, po prostu wszędzie.

Opiekunowie: Jolanta Kuczyńska, Monika Krężelok