"Janowice w legendach i podaniach"
Jak to się zaczęło?
W roku szkolnym 2011/12 przystąpiliśmy do projektu: „Szkoła z klasą 2.0”. Program ten pomaga rozwijać umiejętności samodzielnego myślenia, odpowiedzialnego korzystania ze źródeł i wykorzystywania wiedzy w praktyce. To ponadto edukacja medialna w szkole, kształtowanie u uczniów umiejętności odpowiedzialnego korzystania z Internetu i twórczego wykorzystywania nowych technologii. W związku z tą akcją odbyła się szkolna debata na temat wykorzystania TIK (Technologii Informacyjno - Komunikacyjnych) - czyli powstał Kodeks 2.0
Pokazując wykorzystanie TIKowych umiejętności, z okazji Świąt Bożego Narodzenia i Nowego Roku- 2012 stworzyliśmy TIKowe świąteczne życzenia dla wszystkich uczniów, nauczycieli, dyrektorów szkół w całej Polsce oraz dla moderatorów i ekspertów akcji. Zostały one umieszczone na youtube >>>TIKowe świąteczne życzenia od ZSP Janowice>>>
Tym samym wzięliśmy udział w konkursie: “TIKowo na święta”, na najbardziej pomysłowe życzenia świąteczne od uczniów dla wszystkich uczestników programu „Szkoła z klasą 2.0” i zdobyliśmy III miejsce w Polsce wśród uczniów szkół podstawowych.
Co było dalej?
Potem były prace nad projektami pod wspólnym hasłem: "Janowice w legendach i podaniach", które zmobilizowały bardzo wielu uczniów do działania, nawet tych, którzy początkowo wydawali się niezainteresowani. W realizację projektu, można powiedzieć, zaangażowała się cała szkoła, ale najważniejsze to to, że posługując się m.in. TIKiem uczniowie poznali zakątki Janowic i historię regionu, z którym się utożsamiają. Projekt: „Janowice w legendach i podaniach” miał charakter interdyscyplinarny. Celem jego było poszerzenie wiedzy w dziedzinie regionalizmu, poznanie tekstów epickich regionu, doskonalenie umiejętności posługiwania się językiem angielskim w praktyce, pisanie scenariuszy do wybranych tekstów, aktorskie zagranie ich i udokumentowanie wszystkich działań za pomocą filmów, zdjęć, prezentacji, opublikowanie w Internecie czyli wykorzystanie narzędzi TIK w praktyce.
Więc teraz po kolei - przeczytaj i oglądnij:
Uczniowie naszej szkoły, aby lepiej poznać historię swojej miejscowości i „poczuć” janowickie legendy, zapoznali się z tekstami spisanymi i opracowanymi przez prawdziwą znawczynię tematu, Panią Walerię Owczarz, a przede wszystkim miłośniczkę Ziemi Bestwińskiej. Z tekstami zapoznali się m.in. na zajęciach SKT (Szkolnego Koła Teatralnego), SKE (Szkolnego Koła Europejczyka), KM (Koła Matematycznego) - opiekunowie p.Marlena Niemczyk-Handzlik, p.Jolanta Kuczyńska, p.Iwona Pieczka.
My uczniowie, "Co to jest legenda?" - wstęp do projektu pod kierunkiem pani Marleny Niemczyk-Handzlik - film>>>
Po napisaniu scenariuszy pod kierunkiem pani Jolanty Kuczyńskiej, uczniowie Koła Teatralnego zdecydowali się podjąć próbę stworzenia przedstawienia pod roboczym tytułem: „Wybrane janowickie legendy na scenie szkolnej”. Opracowane scenariusze: "Targanice - ziemia wydarta tarninie">>> i "Gdzie była karczma, krzyż stoi">>>
Równocześnie uczniowie pod kierunkiem pani Marleny Niemczyk-Handzlik tłumaczyli scenariusze legend z j.polskiego na j.angielski. Tłumaczenia tekstów: „The cross stands where the inn was”>>> i "Targanice- out of thorns">>>
Aby przedsięwzięcie się powiodło, uczniowie przy pomocy narzędzi „Tikowych” zgromadzili potrzebne materiały: zdjęcia Janowic, skorzystali z internetowych zdjęć satelitarnych i na zajęciach Szkolnego Klubu Europejczyka uczniowie z opiekunem panią Marleną Niemczyk-Handzlik zobaczyli miejsca opisane w legendach, o czym nakręcili film>>> "Podróż szlakiem legend i podań Janowic">>>, zrobili piękne zdjęcia, które następnie zostały wykorzystane przy tworzeniu scenografii i kostiumów.
Prace i próby przedstawień teatralnych na zajeciach SKT pod opieką pani Jolanty Kuczyńskiej.
Pracy było dużo aby opanować teksty, wymyślić choreografię, kostiumy i oczywiście przygotować scenografię na zajęciach SKT pod kierunkiem pani Joli Kuczyńskiej. W tym miejscu bardzo się przydały komunikatory (gadu-gadu, skype, poczta mejlowa, blog „Super Klasa”, telefony komórkowe), dzięki którym łatwo i szybko uczniowie mogli się porozumiewać także po zajęciach, które przecież są ograniczone w czasie.
Wyobraźnia uczniów i ich talenty polonistyczne oraz informatyczno-plastyczne pozwoliły przedstawić postacie z legend w prezentacjach multimedialnych (na zajęciach SKE pod kierunkiem p.Marleny Niemczyk-Handzlik).
Dla legend, które nie mają wersji scenicznej stworzono filmy:
Legenda pt.: "O gaździe Papli i dziadzie co uroki czynił">>>
Na podstawie przeczytanych legend na zajęciach SKE pod kierunkiem p.M.Niemczyk-Handzlik uczniowie stworzyli wizerunek Janowic z przeszłości co przedstawia film: "Pejzaż Janowic z czasów legend">>>
Legendy zainspirowały również uczniów do wykonania prac plastycznych w edytorze grafiki oraz do narysowania ilustracji metodami tradycyjnymi czyli kredkami na papierze. Prace te zostały zamieszczone w stworzonych prezentacjach na zajęciach KM pod kierunkiem p.I.Pieczki.
Uczniowie SKT pod kierunkiem p.J.Kuczyńskiej pracowali nad wystawieniem na scenie legend w języku polskim i równocześnie toczyły sie prace, aby powstały sceniczne wersje legend w języku angielskim pod kierunkiem p.M.Niemczyk-Handzlik.
Bardzo dużo poświęcenia ze strony uczniów i nauczyciela: pani Joli wymagało stworzenie dekoracji, przygotowanie choreografii, kostiumów, scenografii, rekwizytów, strojów do przedstawienia teatralnego legend. Ale wszystko zostało nagrodzone gromkimi brawami i pochwałami, gdy legendy wystawiano na szkolnej scenie.
Janowickie legendy na szkolnej scenie – spotkanie z Panią Walerią Owczarz, autorką wielu legend, miłośniczką Ziemi Bestwińskiej.
Pani Waleria Owczarz zachwyciła się tym, co zaprezentowali uczniowie koła teatralnego, nie sądziła, że jej teksty mogą posłużyć do napisania scenariusza, a już na pewno nie do wystawienia ich na scenie. Szczególnym uznaniem cieszyła się scenografia, rekwizyty, gra, choreografia oraz stroje, przygotowane samodzielnie przez uczniów. Rozwiązania sceniczne: ogień w postaci ruszających się czerwonych materiałów oraz kostiumy straszydeł wykonane z worków na śmieci zostały także wyróżnione w wypowiedziach oglądających.
Zobacz zdjęcia w naszej Galerii>>>
Po części teatralnej p.Waleria Owczarz podzieliła się ze słuchaczami swoją wiedzą związaną z historią Janowic, gminy Bestwiny, etymologią nazw i nazwisk janowiczan.
Filmy z przedstawień oraz relację ze spotkania z panią Walerią Owczarz wykonali uczniowie SKE pod kierunkiem p.M.Niemczyk-Handzlik.
Powyżej przedstawione legendy zostały również zagrane na łonie natury (w pobliskim zagajniku), w j.polskim oraz angielskim - uczniowie SKT, SKE, pod opieką p.Jolanty Kuczyńskiej i p.Marleny Niemczyk-Handzlik.
Polsko-angielskie przedstawienie "Gdzie karczma była krzyż stoi">>>
Podsumowaniem długich i żmudnych prac związanych z projektem "Janowice w legendach i podaniach" był Szkolny Festiwal Legend>>>
22. czerwca 2012 r. reprezentanci naszej szkoły (Wojciech Sawkiewicz, Jan Stolarzewicz, Natalia Gierczyk i Klaudia Rąba) wraz z p. Marleną Niemczyk- Handzlik pojechali do Warszawy na Festiwal Projektów Szkoły z klasą 2.0.Pomimo tego, że musieliśmy wstać o 3.00 rano to i tak byliśmy szczęśliwi, że możemy pojechać do Warszawy, zaprezentować naszą ciężką pracę w projekt i oczywiście zobaczyć Stadion Narodowy.
Zostaliśmy przywitani przez podsekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej panią Joannę Berdzik, dyrektora Centrum Nauki Kopernik pana Roberta Firmhofer, wice naczelnego Gazety Wyborczej pana Piotra Pacewicz oraz wielu ekspertów z dziedzin filozofii, humanistyki, biologii molekularnej, informatyki, cyfryzacji, edukacji, rozwoju, matematyki. Wszystkim bardzo podobał się nasz projekt. Nikt nie przypuszczał, że o tak małej miejscowości można spisać tak wiele legend. Eksperci docenili pomysł i wykonanie pracy. Jedna z ekspertek opowiedziała nam o prawach autorskich i o tym, że nie możemy być pewni tego, że nikt nie wykorzysta naszej pracy do swoich celów. Zostaliśmy poproszeni o udzielenie wywiadu dziennikarzowi telewizyjnemu. To była frajda! Spotkaliśmy wielu kolegów i koleżanek, którzy realizowali różnorodne projekty np.: o konstruowaniu robotów, zmieniającej się modzie, kulinariach, kibicowaniu fair play, zdrowej żywności… Przyjechali z wielu zakątków Polski: Gdańska, Białegostoku, Warszawy, Łodzi, Skawiny, Piasku, Krakowa, Poznania, Nowego Sącza, Oświęcimia, Bełchatowa…Po przeglądzie stanowisk wszyscy dostaliśmy nagrody a szkoła dyplom uznania za zrealizowanie projektu „Janowice w legendach i podaniach” oraz bilety wstępu do Centrum Nauki Kopernik.
Podsumowano nasz projekt:
"Zamieszczony opis festiwalu jest rewelacyjny. Świetnie, że oprócz opisu przebiegu imprezy zawarto w nim również dogłębne podsumowanie Waszego uczestnictwa w programie. Daje ono szeroki i wyraźny obraz zmian ku nowoczesnej edukacji, które w tym roku dokonały się w Waszej szkole, gratuluję! Pomysł na zogniskowanie tematów projektów wokół jednego motywu - lokalnych legend - był doskonały. Połączenie nowych technologii z poznawaniem historii małej ojczyzny dało na prawdę imponujące efekty".