:: STRONA STARTOWA :: :: SZKOŁA PODSTAWOWA :: :: PRZEDSZKOLE_ARCHIWUM :: :: NAPISZ DO NAS ::
w roku szkolnym 2016/2017
Dzień Rodziny i wzruszające
pożegnanie w grupie starszaków!
12 czerwca w grupie starszaków świętowaliśmy Dzień
Rodziny połączony z zakończeniem zerówki. Bo choć trudno w to uwierzyć, rok
szkolny dobiega końca, a nasze „Pszczółki” od września staną się uczniami Szkoły
Podstawowej. Do tego wydarzenia przygotowania w grupie straszaków trwały ponad
miesiąc. Wszystko działo się w wielkiej tajemnicy przed rodzicami, aby móc
sprawić im jak największą niespodziankę! Dzieci uczyły się swoich ról, pomagały
w przygotowaniu dekoracji, wycinając liście. Brały udział w licznych próbach,
śpiewały piosenki i trenowały kroki taneczne. Kiedy przyszedł dzień występów,
dzieci od samego rana były bardzo podekscytowane. Tego dnia sala gimnastyczna
zamieniła się w dżunglę, w której pojawiły się egzotyczne zwierzęta oraz
wczasowicze. W sali zebrali się rodzice, p. Dyrektor, p. Karolina Pniok,
pracownicy obsługi . Starszaki dały popis swoich umiejętności i talentów.
Wcieliły się w rolę niczym prawdziwi aktorzy, wzruszając , ale też rozbawiając
rodziców. Po przedstawieniu nadszedł czas rozdania własnoręcznie wykonanych
prezentów – mamy otrzymały naszyjniki, a tatusiowie krawaty. Następnie nasze
starszaki dostały dyplomy ukończenia zerówki, każdy przedszkolak otrzymał
również torebkę z prezentami. Dzieci podziękowały również swoim Paniom za trud
pracy, wzruszając je do łez.. Kolejno czekał na nas słodki poczęstunek, który
odbył się dzięki niesamowitym rodzicom, którzy podjęli się jego organizacji. Na
dzieci czekały babeczki, ciasta, soczki, słodkie przekąski. A, jak się okazało,
nasz wakacyjny występ przegonił wszystkie czarne chmury, które zbierały się nad
naszą szkołą i dalsza część pikniku odbyła się już na świeżym powietrzu. Tam
tatusiowie zadbali o dobrze wypieczoną kiełbaskę, a dzieci dały upust swojej
energii, grając w piłkę na boisku. Nie obyło się bez zabaw z chustą i
konkurencji sportowych. Jednak zdecydowanie największą radość zarówno dzieciom
jak i rodzicom sprawił wspólny mecz. To był niesamowity dzień pełen wrażeń,
wzruszeń i pięknych emocji.
Składam serdeczne podziękowania Rodzicom za pomoc w organizacji tego wydarzenia,
które, mam nadzieję, zapisze się w pamięci na długie lata. Spotkanie to było
idealnym podsumowaniem tego czasu spędzonego razem w przedszkolu. Chciałam
jeszcze raz podziękować Wam drogie Dzieci - za codzienny uśmiech i radość jakimi
mnie obdarowywałyście, za entuzjazm i spontaniczność, za to, że mogłam
codziennie czerpać od Was tyle energii i optymizmu. Drodzy rodzice, gratuluję
Wam tak wspaniałych dzieci!
Trudno mi uwierzyć, że już niedługo przyjdzie nam się pożegnać, ale jedno wiem
na pewno.. zarówno dzieci jak i rodzice zapiszą się w mojej pamięci na zawsze
jako wspaniali, pełni serdeczności ludzie. Dziękuję!!!
/p.Karolina Wróbel/
Koncert na Pikniku Rodzinnym
Starszaki i średniaki w tym roku miały przyjemność
przywitać wszystkich uczestników XII Janowickiego Rajdu Rowerowego! Na wielkiej
scenie, przed społecznością lokalną zaprezentowały piosenki, którymi udowodniły,
że najważniejsza jest rodzina! Nasze przedszkolaki zostały nagrodzone gromkimi
brawami. Możliwość występu na tak dużej scenie jest dla dzieci ogromnym
przeżyciem i na pewno zapiszę się na długo w ich pamięci.
Składamy serdeczne podziękowania wszystkim rodzicom za współudział w zabawie
oraz tak liczne przybycie.
/p.Karolina Wróbel/
Wycieczka do Studia Filmów Rysunkowych
Dnia 9 czerwca dzieci z grupy starszaków i średniaków wyruszyły na wycieczkę do Bielska-Białej. Celem naszej podróży było Studio Filmów Rysunkowych. Przedszkolaki od samego rana nie mogły się doczekać wizyty w tym prawdziwie bajkowym świecie. Dzieci wzięły udział w żywej prezentacji procesu produkcji filmu animowanego w miejscu, w którym te filmy naprawdę powstają. W trakcie prezentacji były bardzo aktywne i w skupieniu wysłuchały ciekawostek odnośnie kolejnych etapów produkcji. Poszerzyły swoją wiedzę na temat takich pojęć jak scenariusz filmowy, scenopis, animacja, fazowanie, filmowanie, efekty specjalne , dźwiękowe itp. Zobaczyły na własne oczy jak twórcy zmieniają scenariusz w gotowy film.
W trakcie wycieczki znalazł się też czas na zjedzenie pysznych bułeczek ufundowanych przez piekarnię „Tysia”. A na zakończenie przedszkolaki udały się do sali filmowej gdzie w warunkach kinowych oglądnęły bajki produkcji bielskiego Studia. To był wspaniały dzień!
/p.Karolina Wróbel/
Tydzień eksperymentów
Eksperymenty należą do jednych z najciekawszych i
uwielbianych przez maluchów zajęć przedszkolnych. Łączą nie tylko świetną
zabawę, ale także wiedzę, którą znacznie łatwiej przyswoić za pomocą
doświadczeń.
W tym tygodniu maluchy mogły odkryć kolejną dawkę interesujących ciekawostek dotyczącą mieszania barw, barwienia kwiatów, łączenia cieczy (wody z oliwą). Aby lepiej zrozumieć tworzenie nowych barw, dzieci wykonały pracę plastyczną posługując się pianką do golenia oraz barwnikami spożywczymi. Same malowały wzory na piance, aby finalnie odbić swoje dzieło na kartce papieru. Dodatkowo mogły sprawdzić wydajność swoich płuc przy dmuchaniu w papierowe kule za pomocą rureczki, ćwicząc tym samym fazę wdechu i wydechu.
/p. Ania Niemczyk/
Międzynarodowy sukces Zuzi!
Zuzanna Mszyca – nasza wychowanka, zajęła III
miejsce w Międzynarodowym Turnieju Smoka Krakowskiego w gimnastyce artystycznej.
Gratulujemy jej tego ogromnego sukcesu i trzymamy kciuki za kolejne! Zuzia wie
doskonale, że wśród swoich kolegów, koleżanek i pań ma bardzo wiernych kibiców.
Wiemy, jak dużo pracy i zaangażowania oraz serca wkłada w swoje hobby i wszyscy
bardzo ją podziwiamy!
/p.Karolina Wróbel/
Dzień dziecka w starszakach
W tym roku w dniu swojego Święta starszaki wraz z
klasą pierwszą zostały zaproszone do stadniny koni p. Krystyn Łukasik. Już od
rana panował wesoły nastrój, a z nieba uśmiechało się do nas słońce, jakby
chciało każdemu dziecku złożyć serdeczne życzenia! Przedszkolaki wraz z klasą
pierwszą wyruszyły na długą pieszą wędrówkę. Starszaki czuły się dumne mogąc
towarzyszyć swoim starszym kolegom i starały się z całych sił udowodnić, że oni
już też są (prawie) uczniami. Po drodze obserwowaliśmy piękno przyrody i znowu
to my dorośli mogliśmy się nauczyć czegoś od dzieci - okazywania spontanicznej
radości i zachwytu otaczającym nas światem, dzieci podziwiały kwiaty, prawdziwie
ciesząc się ich urodą. Kiedy dotarliśmy na miejsce przedszkolaki miały okazję
zobaczyć stajnie i boksy oraz oczywiście konie! W ogrodzie zostaliśmy
poczęstowani pysznymi babeczkami upieczonymi przez organizatorki naszego
spotkania z Koła Gospodyń Wiejskich w Janowicach panią przewodniczącą Krystynę
Norymberczyk i panią Beata Durajczyk.
Następnie dzieci wzięły udział w zawodach sportowych. Razem z uczniami klasy pierwszej stworzyły trzy drużyny, które dzielnie stawiały czoła wymyślanym przez panie konkurencjom. W tym samym czasie pan Stanisław Nycz i pan Stanisław Durajczyk upiekli na grillu dla nas smakowite szaszłyki. Następnie dzieci wzięły udział w zabawach integracyjnych z wykorzystaniem chusty animacyjnej i udaliśmy się w stronę przedszkola, gdzie wróciliśmy bardzo zmęczeni, ale też szczęśliwi. W sali znalazł się także czas na chwilę odpoczynku. Czekał tam również poczęstunek od Rady Rodziców i „słodki latawiec” – prezent od Pani. To był dzień pełen wrażeń!
/p.Karolina Wróbel/
Zdjęcia cz.1>>> Zdjęcia cz.2>>>
Dzień Dziecka w SMERFACH!
1 czerwca dla wszystkich dzieci był wyjątkowym
świętem. Najmłodsze dzieci zabawę rozpoczęły już od samego ranka prezentując
swoje kreacje na balu przebierańców. W tańcach uczestniczyły Księżniczki Elzy
Calineczka, Motylki, Król, Myszka, Biedronka, Królowa Drzew, Złodziejaszka, Pan
Prezes, Minionek, a nad bezpieczeństwem wszystkich czuwała Policjantka,
Spiderman oraz Batman :)
Po słodkim poczęstunku zorganizowanym przez Radę Rodziców przedszkolaki wzięły udział w zawodach sportowych. Musiały wykazać się dobrą współpracą drużynową w rzutach piłkami do celu oraz zwinnością w skokach do obręczy. Nie zabrakło zabaw z chustą animacyjną oraz puszczania ogromnych baniek mydlanych. Zwieńczeniem dnia było rozdanie pamiątkowych dyplomów oraz małych upominków dla najmłodszych.
Z pewnością był to cudowny dzień dla wszystkich maluchów!
/p. Ania Niemczyk/
Mali Wolontariusze
Szkolny Klub Wolontariatu wraz z p. Kuczyńską
zorganizował zbiórkę książek dla szkolnych bibliotek. Do tej szlachetnej akcji
dołączyły się także starszaki. Dzieci były bardzo poruszone, kiedy rozmawialiśmy
o ich rówieśnikach, którzy ze względu na swoje choroby, nie mogą tak jak one
brać czynnego udziału w życiu przedszkolnym, ale całe dnie spędzają w salach
szpitalnych. Bardzo ucieszyły się, że mogą im coś podarować. Duża część
przedszkolaków przyniosła ze swoich domowych biblioteczek książki, a wszystkie
starszaki wykonały pamiątkowe kartki dla dzieci w szpitalach. Na kartkach dzieci
narysowały to, co kojarzy im się z radością, aby choć cząstkę jej móc przekazać
ich adresatom. W środku natomiast znalazły się własnoręcznie napisane życzenia,
gdzie najważniejszym życzeniem było – zdrowie. Do kartek i książek z domowych
bibliotek dołączyliśmy także naszą książkę, która powstała w trakcie
ogólnopolskiego projektu „Wędrująca książka”. Mamy nadzieję, że przygody naszej
Oli zainspirują kolejnych czytelników.
Bezinteresowna pomoc jest wartością bezcenną. Dlatego pragniemy pokazać dzieciom
myśl, iż satysfakcja z ofiarowania komuś uśmiechu jest największym
podziękowaniem i nagrodą.
/p.Karolina Wróbel/
Zabawy na przedszkolnym podwórku!
Słońce, świeże powietrze, a przede wszystkim zabawy
na dworze to coś co przedszkolaki lubią najbardziej i nie mogły się już doczekać
kiedy skorzystają z huśtawek, zjeżdżalni, bujanych koników. Dlatego, wraz z
nadejściem sprzyjającej aury dzieci ochoczo brały udział w zawodach sportowych,
obserwowaniu życia owadów na łące, poszukiwaniu ciekawych okazów roślin oraz
majowych kwiatów. Zabawy nie tylko dostarczyły wiele radości, ale pozwoliły
rozwinąć zręczność, zwinność i wytrzymałość fizyczną. Przedszkolaki z
utęsknieniem czekają na kolejne słoneczne dni:)
/p. Ania Niemczyk/
Dogoterapia!
24 maja w grupie najmłodszych przedszkolaków
ponownie zawitał kudłaty przyjaciel- Blues.
Tym razem zadaniem Smerfów było pokolorowanie
rysunku przedstawiającego rodzinę czworonożnego bohatera. Praca w grupach
wymagała zgodnej współpracy i pomysłowości, a efekty aprobowane były przez
samego Bluesa poprzez głośne szczeknięcie i merdanie ogonkiem. Na koniec dzieci
częstowały gościa psimi przysmakami, tuląc i głaskając na pożegnanie.
/p. Ania Niemczyk/
MINI TALENT SHOW- przedszkolny
konkurs talentów
8 maja w naszym przedszkolu odbył się konkurs
talentów dla wszystkich grup przedszkolnych, w którym wzięło udział 27
utalentowanych uczestników. Najmłodsi przedstawili swoje umiejętności z
największą starannością. Dzięki wspaniałym kostiumom prezentowali się wyjątkowo.
Publiczność z zaangażowaniem kibicowała swoim kolegom i koleżankom. Jury w
składzie: pani dyrektor Urszula Kal, wychowawcy grup: p. Elżbieta Małysz, p.
Renata Matusik, p. Karolina Wróbel, p. Ewa Szyma, p. Anna Niemczyk, miało nie
lada wyzwanie w ocenianiu wystąpień i wyłonieniu zwycięzców. Konkurs zakończył
się wręczeniem nagród i dyplomów. Wszystkim zwycięzcom gratulujemy i zapraszamy
dzieci do kolejnej edycji w przyszłym roku!
Wyniki konkursu wewnątrzprzedszkolnego są następujące:
Grupa Smerfy:
I miejsce: Angelika Mrowiec- Wieloch
II miejsce: Lena Gąsior
III miejsce: Patryk Wójtowicz
Grupa Misie:
I miejsce: Sebastian Świerczek
II miejsce: Alan Aronik
III miejsce: Miłosz Durajczyk
Grupa Pszczółki:
I miejsce: Zuzanna Mszyca, Igor Jakubowski
II miejsce: Weronika Dziadek
III miejsce: Alicja Leżańska
/p. Ewa Szyma/
II Olimpiada Przedszkolaków
29 kwietnia 2017 roku – to ważna
data dla przedszkolaków z Gminy Bestwina. Tego dnia odbyła się II Olimpiada,
której uczestnikami były starszaki z Janowic, Bestwiny, Bestwinki i Kaniowa.
Organizatorem tego fantastycznego wydarzenia był ZSP w Kaniowie. Mali zawodnicy
musieli zmierzyć się z wcale nie prostymi konkurencjami m.in. : wyścigiem
zwinnościowy, sztafetą równoważną, skocznościową, czy gwieździstą. Niestety w
olimpiadzie nie mogła wziąć udziału cała grupa przedszkolna a jedynie: 5
chłopców i 5 dziewczynek ze starszaków. Reprezentacja naszego przedszkola
została wyłoniona przez wychowawczynię w trakcie obserwacji poczynań dzieci na
zajęciach wychowania fizycznego, które odbywają się raz w tygodniu w naszej sali
gimnastycznej. Dzieci od ponad 2 miesięcy ćwiczyły, przygotowując się do
olimpiady, równocześnie poznając zasady rywalizacji sportowej, możliwości
swojego ciała, a także współdziałania w zespole podczas różnorodnej aktywności
ruchowej.
Przygotowane przedszkolaki w
niebiskich koszulkach, razem ze swoimi rodzicami (najlepszymi kibicami!)
spotkały się w sobotni poranek w szatni w Kaniowie. Już wtedy było widać, że są
pełni energii i gotowi do działania. Kiedy zostaliśmy zaproszeni do wspólnego
przemarszu, starszaki z dumą niosły chorągiewki oraz tabliczkę z napisem
„Janowice” (dziękujemy p. Eli Małysz ze ich przygotowanie). Nim rozpoczęła się
część właściwa Olimpiady – zawody, wszyscy zebrani na hali mieli szansę
wysłuchać krótkiego koncertu Orkiestry Dętej Gminy Bestwina, który jeszcze
bardziej zagrzał do „walki” naszych zawodników. W trakcie zawodów, dzieci
wykazały się niesamowitym zaangażowaniem, ambicją a przede wszystkim sprawnością
fizyczną. Wykonywały wszystkie konkurencje z wielkim zaangażowaniem, a doping
ich wspaniałych rodziców i Pani Dyrektor dodawał im otuchy na każdym
przebiegniętym metrze, przy każdej pokonanej przeszkodzie i każdym rzucie do
celu. Przedszkolaki za każdą konkurencję zbierały punkty, które na końcu zostały
podliczone. Tak o to wyglądają wyniki:
I miejsce – Przedszkole Janowice
II miejsce – Przedszkole Kaniów
III miejsce – Przedszkole Bestwina
IV miejsce – Przedszkole Bestwinka
Tak, tak! Nasze przedszkolaki zdobyły I miejsce i
odebrały z rąk wójta Artura Beniowskiego przechodni puchar, każde dziecko
otrzymało także złoty medal i słodką przekąskę. Co więcej, dzięki udziałowi w
Olimpiadzie nasze kolejne zajęcia w sali gimnastycznej będą urozmaicone o nowe
piłki, które otrzymaliśmy w nagrodzie. Na koniec przedszkolaki wspólnie z
Wójtem, Panią Dyrektor i wychowawczynią pozowały do pamiątkowego zdjęcia, a
radość i duma rozpierała nas wszystkich do końca tego pięknego dnia.
Chciałam złożyć serdeczne podziękowania Organizatorom, którzy umożliwili udział w tym wydarzeniu naszym dzieciakom, jestem przekonana, że będą je pamiętać przez długie lata. Dziękuję również Sponsorom, dzięki którym uśmiech na twarzy dzieci były jeszcze szerszy, a także Pani Dyrektor i Rodzicom za nieoceniony doping i pomoc. Jest mi niezmiernie miło, że mogłam zostać trenerem zwycięskiej drużyny.
/p.Karolina Wróbel/
Zdjęcia w naszej galerii możemy oglądać dzięki uprzejmości rodziców>>>
Zapraszamy także do galerii zdjęć p. Sławomira Lewczaka>>>
Dzień Ziemi
Światowy Dzień Ziemi wymyślono po to, aby ludzie
pochylili się nad losem planety, na której żyją. Moment ekologicznej refleksji
miał miejsce również w naszym przedszkolu. W trakcie „EKO tygodnia” dzieci
dowiedziały się, czym jest ekologia, zastanawiały się jakie działania są
proekologiczne i w których oni jako dzieci mogą już uczestniczyć. Przypomniały
sobie kolory kontenerów do segregacji odpadów oraz kolejne etapy produkcji
papieru. Nie zabrakło matematycznych zabaw, w trakcie których liczyliśmy, ile
drzew będzie rosło w lesie, jeżeli posadzimy nowe (utrwalając dodawanie), a ile
zostanie, kiedy będziemy zmuszeni do ich wycinki (odejmowanie). Nie zabrakło
również czasu na wykonanie pracy plastycznej pt. „Losy Ziemi w naszych rękach”,
w trakcie której przedszkolaki musiały wykazać się umiejętnościami: wyklejania,
malowania, wycinania oraz odrysowania.
W piątek zarówno grupa starszaków jak i średniaków miała przyjemność uczestniczyć w szkolnej akademii przygotowanej przez klasy 1-3, gdzie młodzi aktorzy przypomnieli wszystkim co znaczy „Myśleć ekologicznie”. W tym roku również przedszkolaki, wzięły aktywny udział w uroczystości. Obydwie grupy zaprezentowały ekologiczne piosenki uświetniając tym samym ten szczególny dzień.
/p.Karolina Wróbel/
Zapraszamy do odsłuchania piosenki „Eooo
Ziemia” w wykonaniu grupy starszaków>>>
II miejsce w konkursie
plastycznym na „Wesołą pisankę wielkanocną”
Nie tak dawno Gminna Biblioteka Publiczna w
Bestwinie zapraszała do udziału w konkursie plastycznym na „Wesołą pisankę
wielkanocną”, który był adresowany do dzieci w wieku przedszkolnym oraz klas
1-2. W trakcie popołudniowych zajęć w grupie starszaków chętne dzieci przy
drobnej pomocy pani wykonały różnego rodzaju prace plastyczne o tej tematyce.
Dwie z nich wzięły udział w konkursie. Jury przy ocenie brało pod uwagę
samodzielność i pomysłowość wykonania.
I tak oto praca Zuzanny Mszycy otrzymała 2 miejsce w kategorii „Starszaki”.
Wszystkie prace można podziwiać na wystawie w Gminnej Bibliotece w Bestwinie. Serdecznie zapraszamy!
/p.Karolina Wróbel/
Przygotowania Wielkanocne u
Smerfów
Przedszkolaki z grupy Smerfów przez cały tydzień
poznawały zwyczaje i tradycje Wielkanocne. Święcenie baranka, lanie się wodą w
śmigus-dyngus, przygotowywanie słodkich ciast, to chyba najlepiej wspominane
tradycje przez dzieci, o których najchętniej opowiadali podczas zajęć.
Dzieci poznały również piosenki, wiersze, opowieści inscenizowane oraz zabawy o
tematyce Wielkanocnej. Nie obyło się jednak bez wyklejania ozdobami papierowych
pisanek, tworzenia dla rodzin kartek świątecznych. W naszym kąciku przyrodniczym
nie mogło też zabraknąć rzeżuchy, którą zasialiśmy odpowiednio wcześniej, tak,
aby do świąt mogła się rozwinąć. Najwięcej jednak radości przyniosła
przedszkolakom sesja Wielkanocna. Maluchy miały okazje wykazać się swoją
inwencją twórczą, poprzez łączenie ze sobą różnych śmiesznych ozdób i masek.
Jaki tego rezultat??
/p. Ewa Szyma/
Zapraszamy do oglądnięcia zdjęć w galerii>>>
Sadzenie roślinek w grupie
Smerfów
Smerfy przywitały pierwsze dni wiosny od sadzenia i
siania w kąciku przyrodniczym. Dzieci w profesjonalny sposób napełniały doniczki
ziemią, umieszczając w nich dymki cebuli oraz ziarenka owsa i szczypiorku.
Przedszkolaki doglądały swoich sadzonek i podlewały je. Codziennie również były
omawiane zmiany, jakie zachodziły w roślinkach. Pierwsze efekty można było
zauważyć po kilku dniach, natomiast końcowy etap obserwacji zakończył po okresie
dwóch tygodni. Po tym czasie najmłodsi zabrali swoje cebulki do domów, aby
przyrządzić z nich pyszne potrawy.
Wydarzenie to było dla najmłodszych wspaniałym doświadczeniem oraz wdrożeniem do poszanowania roślin.
/p. Ewa Szyma/
Matematyka na wesoło!
„Smerfy” w ostatni wtorek przedświąteczny przywitały wielkanocnego króliczka o
imieniu „Psotek”. Bohater dnia pomógł maluchom w kształtowaniu myślenia
matematycznego, rozwijając umiejętności liczenia oraz ustalania rytmów. Każdy
mógł „nakarmić” króliczka pomponikami, następnie przeliczyć ile ich zjadł,
nazwać kolory i kształty zjedzonych przedmiotów. Przedszkolaki doskonale radziły
sobie z zadaniami matematycznymi, przestrzegając zasady, „jeden do jednego”
czyli (jeden wskazywany obiekt, jeden gest, jeden wypowiedziany liczebnik).
„Psotnik” sprawił, iż nasza matematyka była wesoła, kolorowa i co najważniejsze
niezapomniana:)
/p. Ania Niemczyk/
Gminny konkurs recytatorski – I
miejsce
Dnia 7 kwietnia w ZSP w Bestwinie odbyła się kolejna
edycja gminnego konkursu recytatorskiego organizowanego przez panie: Agnieszkę
Wiewiórę oraz Lilianę Czernek, tym razem pod hasłem „Wiersze polskich poetów”.
Celem konkursu było rozwijanie zdolności recytatorskich, zainteresowanie poezją,
zachęcenie do występu na scenie oraz prezentacja umiejętności wychowanków.
Wszystkie dzieci z grupy starszaków podczas codziennych zajęć uczyły się w
przedszkolu wiersza Agnieszki Frączek pt. „Ślimak i żaba”. Na uwagę zasługuje
fakt, że ,pomimo długości wiersza, wielu osobom udało się opanować jego treść
perfekcyjnie. Niestety tylko jedna osoba mogła reprezentować naszą grupę, w tym
roku była to Amelka Pycia. Amelka wystąpiła w stroju przygotowanym przez
wychowawczynie. W trakcie recytacji wykorzystała także pacynkę żabki, co
wynikało całkowicie z jej inicjatywy i pomysłowości. Amelka godnie
reprezentowała nasze przedszkole i zdobyła 1 miejsce, wygrywając z 6
przedstawicielami zerówek z przedszkoli z całej gminy! Jesteśmy ogromnie dumni!
Po powrocie do placówki Amelkę przywitały gromkie brawa starszaków, przyjęła także gratulacje od grona pedagogicznego i pani dyrektor. Amelka z uśmiechem zaprezentowała wiersz przed grupą starszaków i średniaków za co została nagrodzona oklaskami!
/p.Karolina Wróbel/
Tekst wiersza:
Agnieszka Frączek „Ślimak i żaba”Zazdrościł żabie ślimaczek,
że skacze.
Raz próbował zrobić: hyc,
ale nie drgnął nic, a nic.
Starał się też zrobić: hops,
lecz i z tego wyszedł klops.
Taki go ogarnął zapał,
że choć stękał już i sapał,
choć się w kółko ciągle kręcił,
wciąż nie tracił dobrych chęci.
Nawet się pochwalił krewnym:
- sukces mam już prawie pewny!
Wkrótce dam w powietrze susa!
Jednak prawie się nie ruszał.
Wreszcie tak zagadnął żabę:
- Mam do pani pewną sprawę…
Nie chcę dłużej się ślimaczyć,
czy mi pani pomóc raczy?
Bo ja chciałbym dla odmiany,
skakać w górę tak jak pani! –
Rzekł gramoląc się przez mech.
No, a żaba? Żaba w śmiech!
- Pęknąć wprost ze śmiechu można!
Pan – istota jednonożna –
Chce jak żaba w górę skakać?
A to mi dopiero draka!
Ślimak, słysząc rechot żabi,
Mruknął: - Co tak panią bawi?
I odczołgał się przez mech…
No, a żaba? Żaba w śmiech!
Zakończenie ogólnopolskiego
projektu „Wędrująca książka”
Parę miesięcy temu informowałam, że grupa starszaków
rozpoczyna przygodę z „Wędrującą książką”. Starszaki przez kilka miesięcy
uczestniczyły w ogólnopolskim projekcie edukacyjnym. Ich zadaniem było
wymyślenie i opisanie dalszych losów bohaterów oraz tworzenie ilustracji do
książek, które zaczęły pisać dzieci z innych przedszkoli. Co więcej, nasze
starszaki miały także swoją książkę, która wędrowała po całej Polsce, a
dokładnie odwiedziła 10 przedszkoli, w których dzieci wraz z wychowawczyniami
dopisywały dalsze losy „naszej Oli” i tworzyły przepiękne ilustracje. W trakcie
projektu i u nas było 10 książek z różnych zakątków Polski, do których to
starszaki wymyślały dalsze historie i rysowały piękne obrazki. Udział w tym
projekcie umożliwił dzieciom rozwinięcie zainteresowań czytelniczych,
kompetencji komunikacyjnych, rozbudzenie twórczości i fantazji dziecięcej,
wpłynął na wzbogacenie zarówno słownika biernego i czynnego, a także na
nawiązanie ogólnopolskiej współpracy między przedszkolami.
Dzieci bardzo żywo i z dużym entuzjazmem reagowały na każdą przesyłkę, która
przychodziła zaadresowana na grupę „Pszczółek”. W trakcie projektu pisały dalszy
ciąg książek o takich tytułach jak: „Ola i niebieski słonik”, „Ola i słodziak”,
„Ola w świecie bajek”, „Ola i domek na drzewie” itp. Za każdym razem do
dopisanej historii tworzyły ilustracje, którą wybierały poprzez głosowanie,
dzięki czemu uczyły się uzasadniać swój wybór oraz dokonywać oceny prac innych
oraz swoich, dostrzegając w nich walory artystyczne.
Kiedy pewnego dnia jak zwykle przyszła koperta zaadresowana na naszą grupę i
przedszkolaki znalazły tam swoją książkę, radość była nie do opisania. Do
wspólnego jej odczytania zaprosiliśmy grupę średniaków i wspólnie
opowiedzieliśmy o naszej przygodzie z książką, pokazując na mapie Polski
miejsca, do których ona „zawędrowała”. A że nasza książka miała charakter
podróżniczy, bo to w końcu „Podróże Oli”, to razem z jej bohaterką poznawaliśmy
Egipt, Francję, a nawet Australie – takie wycieczki zaproponowały przedszkolaki
z innych placówek.
Na zakończenie projektu, każdy starszak otrzymał medal przyjaciela książki.
Przygoda ta rozbudziła w starszakach ciekawość i miłość do książek oraz
pozwoliła zamienić się im w pisarzy i ilustratorów.
/p.Karolina Wróbel/
Smerfne badacze
„Powiedz mi, a
zapomnę,
pokaż-a zapamiętam,
pozwól mi działać, a zrozumiem!”
„Naturalna ciekawość”- to coś, co cechuje dzieci od najmłodszych lat, a zadaniem
nauczyciela jest tę ciekawość zaspokoić. Najlepszym, na to sposobem jest
przekazanie wiedzy poprzez zabawę. Najmłodsi uwielbiają odkrywać otaczających
ich świat poprzez bezpośrednie zapoznanie z nim.
W chwili przeprowadzania doświadczeń panie nie są już paniami, a czarodziejkami, natomiast dzieci magikami. Czynne uczestnictwo w doświadczeniach kształtuje wszechstronny rozwój dziecka, ale przede wszystkim budzi uśmiech i zadowolenie na ich twarzach. W ostatnim czasie doznaliśmy „Wybuchu wulkanu”, „Cieczy nienewtonowskiej”, „Burzy w słoiku” oraz zbadaliśmy, czy woda może się przemieszczać.
p. Ewa Szyma, p. Anna Niemczyk
Dzień Książki dla Dzieci
W związku z niedzielnym świętem Książki dla Dzieci grupa najmłodsza 4 kwietnia
odwiedziła Bibiliotekę Publiczną w Janowicach. Dzięki Pani Bibliotekarce
dowiedzieliśmy się jak dbać o książki oraz jak odróżniać książki dla dzieci od
tych dla nieco starszych czytelników.
Dodatkowo w naszej sali przedszkolnej powstał Kącik Czytelniczy, w którym
znalazły się ulubione pozycje maluchów, gdzie każdy miał okazję zaprezentować i
opowiedzieć ciekawą historię ze swojej książeczki.
/p. Ania Niemczyk/
Smok
Bonawentura
Dnia 31 marca dzieci z naszego przedszkola wyruszyły
do Bielska- Białej, gdzie celem naszej podróży był Teatr Lalek Banialuka.
Przedszkolaki wzięły udział w spektaklu pt. „Smok Bonawentura”.
Jak można przeczytać na stronie teatru:
„Bonawentura jest bardzo wpływowym smokiem, ale to wcale nie znaczy, że ma na
coś wpływ. Wręcz przeciwnie! Ulega wszystkim wpływom: nie wie co i kogo lubi, w
co się bawić, jak zachować. Ta sytuacja niepokoi zarówno jego profesora jak i rodziców
dlatego wspólnie decydują, że mały smoczek musi wyruszyć w samotną podróż, która
nauczy go samodzielności w działaniu i myśleniu.
W swej podróży przemierza trzy krainy: Marionetek, Pacyny i Olbrzymów, które w bielskiej
inscenizacji zostały przedstawione za pomocą rozmaitych technik lalkowych
(marionetek, pacynek, cieni). Interesująca konstrukcja, wokół której budowane są
poszczególne sceny, przyjmuje różnorodne formy i w niemal magiczny sposób pełni
rozmaite funkcje. Lalki i animujący je aktorzy (grający jednocześnie w żywym
planie) tworzą momentami niepokojący, a jednocześnie ciepły i przyjazny świat.
Istotnym elementem przedstawienia są skomponowane przez Krzysztofa
Maciejowskiego piosenki nadające rytm i tempo poszczególnym przygodom”.
Przygody Smoka bardzo spodobały się dzieciom, a dzięki użyciu rozmaitych technik
lalkowych, przybliżyły dzieciom świat teatru. Przedszkolaki z szerokimi
uśmiechami wróciły do przedszkola, długo jeszcze rozmawiając o Bonawenturze.
/p.Karolina Wróbel/
Źródło zdjęcia: http://www.banialuka.pl/smok-bonawentura
Zabawa w teatr!
W ubiegłym tygodniu grupa Smerfów
uczestniczyła w zajęciach dotyczących świata baśni i teatru. Poznały ciekawostki
związane z pracą aktora, dodatkowo same wcieliły się w niecodzienne role rycerzy
i księżniczek, którzy stanęli przed wieloma zadaniami drużynowymi np.
wybudowanie zamku, muru obronnego, najwyższej wieży. Każdy wykonał swoją
kukiełkę, następnie wykorzystał ją we własnej inscenizacji zaprezentowanej przed
całą grupą.
Zwieńczeniem tygodnia był wyjazd przedszkolaków do Teatru Banialuka, gdzie mogli naocznie zweryfikować poznane wiadomości o teatrze oglądając sztukę pt. „Smok Bonawentura”.
/p. Ewa Szyma, p. Ania Niemczyk/
Konkurs plastyczny w grupie
starszaków
W grupie starszaków zorganizowany został konkurs
plastyczny na ilustrację do wiersza polskiego poety. Informacja o konkursie była
wywieszona na tablicy informacyjnej dla rodziców. Głównym celem konkursu było:
upowszechnienie czytelnictwa wśród dzieci, kształtowanie wrażliwości odbioru
tekstu literackiego oraz kształtowanie wyobraźni. Na konkurs napłynęło 8 prac
plastycznych. Jury w składzie Karolina Wróbel, Ewelina Olejak i Elżbieta Żmij
wybrało pracę, która zajęła miejsce pierwsze i w związku z regulaminem konkursu
została wysłana na kolejny etap konkursu, etap gminny.
Wyniki konkursu wewnątrzgrupowego:
I miejsce – Patrycja Dziadek
II miejsce – Weronika Dziadek
III miejsce – Amelia Pycia
I wyróżnienie – Aleksandra Redosz
II wyróżnienie – Marika Frączek
Wszystkie dzieci biorące udział w konkursie otrzymały kolorowe dyplomy oraz
drobne upominki.
A już niedługo kolejny konkurs, tym razem będzie to
konkurs talentów.
Informacji proszę szukać w najbliższym czasie na tablicy informacyjnej.
/p.Karolina Wróbel/
Wiosenny spacer
28 marca najmłodsza grupa
przedszkolna udała się na wiosenny spacer w poszukiwaniu krokusów. Co prawda,
nie zastaliśmy takiej ilości kwiatów jak w Dolinie Chochołowskiej, jednak każdy
z przedszkolaków mógł zobaczyć z bliska te piękne okazy.
Dodatkowe atrakcje zapewniły nam dwa konie napotkane podczas
pieszej wycieczki. Dzięki życzliwości gospodarzy przedszkolaki miały możliwość
nie tylko przyjrzenia się z bliska koniom, ale także nakarmienia zwierząt.
Dzieci były zafascynowane i bardzo szczęśliwe, niektóre z nich z zaangażowaniem
i brawurą karmiły konie owsem. Spacer ten był jeszcze dłuuugo komentowany w
przedszkolnych salach, potwierdzając tym samym dobrą zabawę oraz wrażliwość
dzieci na piękno natury i zwierzęta.
/p. Ania Niemczyk/
Uzbieraliśmy 480 tubek po
kleju!
Kochani! Na początku roku
szkolnego przypominałam, że grupa starszaków uczestniczy w akcji ekologicznej
„Zamień puste na pełne”, w której za zebranie 120 pustych tubek po kleju AMOS
przedszkolaki otrzymują 30 szt. kleju AMOS. Ostatnio wraz z dziećmi
postanowiliśmy policzyć zebrane kleje (liczyliśmy dziesiątkami - to było
wyzwanie matematyczne!). Zebraliśmy aż 480 tubek, co oznacza, że otrzymaliśmy
120 nowych! Przypominam, że w akcji brała udział cała
szkolna społeczność i tylko dzięki Wam udało się nam!
Wspólnie zmieniamy śmieci w radość naszych dzieci!
Zbieramy dalej! Kto wie, ile wspólnym wysiłkiem uda się uzbierać tubek do końca
roku szkolnego?
/p.Karolina Wróbel/
Dogoterapia w grupie Smerfów
15 lutego oraz 22 marca
odwiedziły nas dwa urocze pieski.
Z pierwszym- BLUSEM- zbudowaliśmy budy dla jego przyjaciół oraz
przyporządkowaliśmy cienie zwierząt do ich sylwetek na zdjęciach.
Z drugim pieskiem o imieniu LARGO odbyliśmy spacer na smyczy, odszukaliśmy
zgubione ilustracje według kolorów, a na koniec nakarmiliśmy naszego ruchliwego
gościa jego ulubionymi smakołykami.
Pomimo szarej aury za oknem to były bardzo aktywne, pełne dobrej energii zajęcia
i nie możemy doczekać się kolejnego spotkania!
/p. Ania Niemczyk/
Pierwszy Dzień Wiosny
Na 21 marca starszaki czekały już
od dłuższego czasu, odliczając dni, poprzez odklejanie codziennie jednej z wielu
chmurek, pod którymi ukrywał się obrazek przedstawiający Panią Wiosnę. Kiedy
nadszedł ten długo wyczekiwany dzień, najstarsze przedszkolaki podczas zajęć
poznały tradycje i obrzędy związane z wiosną. Dowiedziały się, co to jest
marzanna i gaik, odpowiadały na zagadki słowne, których rozwiązanie stanowiły
pierwsze zwiastuny wiosny. Jednak najważniejsza część zajęć czekała na dzieci na
zewnątrz, to tam spotkaliśmy się z grupą średniaków, aby wspólnie pożegnać
marzannę – nie paliliśmy jej ani nie topiliśmy, lecz symbolicznie oblaliśmy
butelką wody, mając nadzieję, że zima do nas już nie wróci. Następnie
zatańczyliśmy wiosenny taniec, wspólnie ruszając się na świeżym powietrzu. Nie
zabrakło również wiosennej piosenki, którą na pewno usłyszała sama Pani Wiosna.
Ozdobiliśmy także przedszkolne drzewo zielonymi paskami z bibuły, tworząc
współczesny gaik, który mam nadzieję sprowokował przechodniów do uśmiechu i
przypomniał o pierwszym dniu wiosny.
21 marca jest niezwykłym dniem nie tylko dlatego, że w końcu możemy oficjalnie
pożegnać się z zimą, ale również dlatego, że wtedy obchodzony jest Światowy
Dzień Zespołu Downa. Data 21 marca nie jest przypadkowa. Zespół Downa polega
bowiem na tym, że w 21 parze chromosomów osoby te zamiast dwóch mają trzy. Aby
symbolicznie okazać wsparcie dla tych osób, przedszkolaki ubrały kolorowe,
niepasujące do siebie skarpetki.
To był naprawdę kolorowy dzień!
/p.Karolina Wróbel/
Przyszła do nas Pani Wiosna-
kolorowa i radosna!
I dzień wiosny długo pozostanie w
pamięci najmłodszej grupy przedszkolnej. Już od rana wszyscy czekali na
przyjście upragnionej wiosny, która zakłóciła poranne zajęcia dzwonkiem do drzwi
przedszkolnych, pozostawiając tajemniczy list ze specjalna misją dla Smerfów.
Przedszkolaki musiały działać w drużynach, wykonując ciekawe zadania według
wskazówek w ukrytych listach na terenie całego przedszkola. Jednak zachęcone
nagrodą w postaci spotkania z Panią Wiosną ochoczo wzięły się do współpracy.
Pierwsze zadanie polegało na odszukaniu kwiatów i
pozbieraniu ich do koszyczków kapitanów drużyn. Po odnalezieniu
kolejnego listu, dzieci udały się do leżakowni, gdzie znalazły zaszyfrowane
koperty w postaci zagadek wiosennych. Trzecim zadaniem było przyporządkowanie
zagubionych przedmiotów należących do WIOSNY, LATA, JESIENI oraz ZIMY. Ostatni
list ukryty był w MARZANNIE, która czekała na symboliczne pożegnanie z przedszkolakami.
Główna część tego zadania polegała na głośnym wypowiedzeniu rymowanki:
„Marzanno, Marzanno ty zimowa panno, My Ciebie żegnamy bo Wiosnę witamy!”.
Po tych słowach, w progu sali przedszkolnej zawitała Pani Wiosna. Przyniosła ze
sobą nie tylko upragnione Słońce, kolorowe kwiaty, bazie kotki, Złoty Deszcz,
ale przede wszystkim medale w podzięce za dobrze wykonaną misję i przegonienie
Zimy.
Smerfy wykazały się niesamowitym skupieniem w wykonywanych zadaniach, wspaniałą
współpracą w drużynach, gratulację należą się także kapitanom, którzy przez cały
czas zabawy wspierali i pomagali w wykonaniu wszystkich ćwiczeń.
Nikomu nie zabrakło ciekawych pomysłów, uśmiechu na twarzy, pozytywnej energii
oraz ogromnej radości z przybycia Pani Wiosny!
/p. Ania Niemczyk/
Smerfowe eksperymenty!
W ostatnim czasie dzieci z najmłodszej grupy
zamieniły się Małych Badaczy przeprowadzając serie ciekawych eksperymentów.
Okrywały zjawiska z zakresu takich dziedzin jak fizyka i chemia zagłębiając
fascynujący świat przyrody i techniki.
Oto doświadczenia jakie udało się przeprowadzić Małym
Naukowcom:
• Tęcza- rozpuszczaliśmy cukierki w wodzie.
• Kolorowe bąble- w mieszaninie oleju z wodą rozpuszczaliśmy tabletki musujące.
• Balony- sprawdzaliśmy wytrzymałość balona na kilka szpilek, a także na jedną
szpilkę.
• Magiczne kredki- przebijaliśmy ostrymi kredkami worki napełnione wodą, jednak
woda wciąż pozostała w woreczkach.
• Kolorowa woda- barwiliśmy wodę za pomocą barwników spożywczych.
• Esy floresy- malowaliśmy barwnikami w mleku.
• Cuchnący eksperyment- łączyliśmy ocet z sodą oczyszczoną co powodowało
nadmuchanie balonów.
• Markery- malowaliśmy specjalnymi markerami różne wzorki na białym talerzu,
dolewając wody wszystkie z nich się unosiły i pływały po powierzchni ziemi.
• Magiczna skórka pomarańczy- spryskaliśmy balon odrobiną soku ze skórki
pomarańczy co zakończyło się spektakularnym wybuchem balonika.
Celem przeprowadzonych eksperymentów badawczych było
rozwijanie aktywności poznawczej dziecka przez organizowanie warunków do
prowadzenia działań badawczych i rozwijania zainteresowań
poznawczych oraz czerpania radości i satysfakcji z uczestnictwa
w życiu przyrody. Dodatkowo dzieci rozwijały myślenie logiczne, wyjaśnianie i
opisywanie zachodzących zmian oraz stawianie wniosków.
Każdy z uczestników mógł zostać osobistym asystentem Pani Naukowiec co pozwoliło
na jeszcze lepszą zabawę podczas badań. Jest to początek naszych odkryć, przed
nami wciąż czeka mnóstwo niezbadanych zjawisk, które wkrótce mamy nadzieję
odkryć.
/p. Ania Niemczyk/
Dzień kobiet w starszakach
„Dla Was dziś kwiaty i uśmiechy.
I pierwszy promień bliskiej wiosny.
Dzień bez kłopotów i bez trosk.
Dużo radości (…)”
8 marca wszystkie dziewczynki czuły się w naszej grupie wyjątkowo, a to
dzięki pięknym podarunkom, które przygotowali rodzice z grupy starszaków –
słodkie bukieciki. Ponadto mali dżentelmeni wręczyli przygotowane własnoręcznie
prezenty. Tego dnia każda dziewczynka mogła poczuć się jak królowa. Serdeczne
życzenia usłyszały również panie, za co serdecznie dziękujemy!
/p.Karolina Wróbel/
Muzyczny tydzień
Zeszły tydzień w grupie starszaków rozpoczęliśmy od utrwalenia litery „Z”.
Litera „Z” towarzyszyła nam cały tydzień – a był to tydzień wyjątkowy, ponieważ
otaczaliśmy się muzyką. Wrażliwość na nią trzeba zaszczepiać dzieciom bardzo
wcześnie. Muzyka znajduje się wszędzie. Oddziałuje na człowieka, dając radość
wszystkim zmysłom. Ważne jest, aby umieć ją zauważać i przeżywać. Właśnie taki
cel przyświecał zajęciom prowadzonym w grupie starszaków.
Aby zainteresować dzieci światem muzyki, zaczęliśmy od słuchania dźwięków z
otoczenia, jak same dzieci określiły „wsłuchiwaliśmy się w ciszę”,
sprawdzaliśmy, jakie odgłosy wydają różne przedmioty znajdujące się w sali.
Następnie wkroczyliśmy w świat instrumentów. Dzieci wiedzą już, że dzielimy je
na perkusyjne, dęte i strunowe - zapytajcie drodzy Rodzice, które z nich
znajdują się w danej grupie, zobaczymy czy pamiętają :).
Słuchaliśmy, jakie dźwięki wydają i w jaki sposób należy na nich grać, aby wydobyć z nich dźwięk. Dzieci odczytywały nazwy i dopasowywały je do odpowiednich instrumentów, a także tworzyły zdania z rozsypanki wyrazowej. Innego dnia poznawaliśmy niespotykane, ciekawe instrumenty. Dzieci miały okazję wysłuchać, jak brzmi kij deszczowy oraz poznać jego budowę i historię. Przedszkolaki wzięły udział w zabawach ćwiczących lokalizacje źródła dźwięku, różnicowania dźwięków, a także ich rozpoznawania. Nie zabrakło zadań matematycznych: układanie działań, do prostych zadań tekstowych – manipulowanie instrumentami, które pełniły funkcje liczmanów. Dzieci dowiedziały się również, czym jest orkiestra i opera. Usłyszały także opowiadanie o instrumentach, dzięki któremu poznały rolę dyrygenta i dowiedziały się, czym jest batuta.
Zwieńczeniem tygodniowego tematu było wspólne stworzenie orkiestry i akompaniamentu to utworu Vivaldiego – dzieci były zachwycone! W tym muzycznym tygodniu nie zabrakło czasu na twórczość plastyczną – dzieci samodzielnie zaprojektowały własne gitary – tworząc najpierw szkic, a następnie wycinając je i malując przy pomocy gąbek. W międzyczasie towarzyszyła nam piosenka „Can you play the drums?” (zachęcam do posłuchania w domu>>>).
To był niesamowicie twórczy tydzień!
/p.Karolina Wróbel/
English time!
Little Ant in Space
Jak powszechnie wiadomo, nauka języka obcego we wczesnych latach dzieciństwa jest niebywale istotna dla rozwoju dróg w korze słuchowej mózgu oraz stymulowaniu rozwoju ogólnej inteligencji dziecka. Edukacja dwujęzyczna rozwija sprawność rozumienia ze słuchu, co stanowi podstawę do wykształcenia mowy w danym języku – początkowo mówienia naśladowczego (reproduktywnego), a potem mówienia produktywnego (kreatywnego).
Potencjał dziecka do szóstego roku życia jest w ogromnej mierze nieograniczony, dlatego też od niedawna grupa Smerfów bierze udział w projekcie wspomagającym naukę języka angielskiego pt. „Little Ant’s Adventures”- przygody Małej Mrówki, opracowanym przez autorów miesięcznika „Bliżej przedszkola”. W skład projektu wchodzi pięć małych modułów przedstawiających przygody naszej bohaterki w:
1.Kosmosie „Little Ant in space”;
2.Wodzie „Little Ant under the water”;
3.Londynie „Little Ant goes to London”;
4.Zoo „Little Ant at the zoo”;
5.Na łące „Little Ant in the meadow”.
Każdy moduł zawiera pakiet słownictwa, zabaw ruchowo-tanecznych oraz zabaw plastycznych z zakresu danej tematyki. Dodatkowo po każdym przerobionym module uczestnicy zajęć otrzymują pamiątkowe dyplomy ukończenia „mini kursu” z języka angielskiego.
W związku z tym, w ubiegłym tygodniu maluchy mogły poczuć się jak prawdziwi astronauci, gdyż swoją pierwszą podróż odbyły do Kosmosu. Wraz z Little Ant poznały Księżyc, Słońce, Ziemię oraz ufoludka „Little Green Man”. Dzieci w zabawach przybliżały i oddalały się od planet, lądowały na Księżycu i poznały historię nieznanego ufoludka. Wspólna kosmiczna przygoda zakończyła się stworzeniem rakiety z folii aluminiowej, rolek papieru oraz wręczeniem upragnionych dyplomów.
To początek naszych fascynujących podróży, które nie tylko rozwijają poziom języka angielskiego, ale przede wszystkim stanowią doskonałą zabawę, wspierającą współpracę i integrację grupy.
/p. Ania Niemczyk/
WIZYTA W PLANETARIUM
Dnia 17 lutego Zespół Szkolno- Przedszkolny w Janowicach odwiedziło mobilne Planetarium. Przedszkolaki udały się w niesamowitą
podróż po Układzie Słonecznym odwiedzając wszystkie planety. Dzieci dowiedziały
się, co to są pierścienie Saturna oraz chmury na Jowiszu. Poznały strukturę
każdej z planet oraz sposób, w jaki tworzą się meteoryty. Wszystko, co nie
widoczne dla naszego oka zostało przybliżone za pomocą niezwykłej prezentacji
multimedialnej oraz narracji pani prowadzącej wydarzenie. Wizyta w planetarium
stanowiła również dla starszych dzieci „mały sprawdzian” dotychczasowej wiedzy o Kosmosie. Dzieci z grupy „starszaków” znały rozwiązanie każdej zagadki,
natomiast dla młodszych przedszkolaków była wspaniałym zwieńczeniem tygodnia
wiedzy o Kosmosie.
/p. Ewa Szyma/
Dzień Kota
Na 17.02 przypada Światowy Dzień Kota, który został
ustanowiony, aby podkreślić znaczenie kotów w życiu człowieka, niesienie pomocy
bezdomnym zwierzętom, które miały kiedyś dom, ale go straciły, a także
uwrażliwienie ludzi na często trudny koci los. Starszaki rozumieją to doskonale.
W tracie pogadanki dzieci mówiły z przejęciem o tym, że nie wszyscy ludzie
dobrze traktują zwierzęta, przytaczały informacje usłyszane w mediach. Dzieci
dowiedziały się ciekawostek o kotach, wiedzą już, jakie zmysły mają najbardziej
wyostrzone i czy to prawda, że koty spadają zawsze na 4 łapy. Oglądały atlas
kotów i dostrzegały różnice w wyglądzie pomiędzy różnymi rasami. Ponadto
próbowały odgadnąć znaczenie związku frazeologicznego „Mieć kota w worku”.
Wzięły też udział w zabawie „Kot-Tok” mającej na celu ćwiczenie wzajemnego słuchania się i skupienia uwagi (na hasło kot podawały pluszowego kotka w prawą stronę, na tok w lewą). Nie zabrakło zabaw z wykorzystaniem włóczki, w trakcie której musiały wykazać się zwinnością niczym bohaterowie tego dnia. Wysłuchały także opowiadania o kocie, który nie był dobry dla swoich przyjaciół, ale dostrzegł błędy w swoim zachowaniu i starał się je poprawić, dzięki czemu wywiązała się ciekawa dyskusja odnośnie do sposobów naprawy konfliktów wśród dzieci i konsekwencji nie szanowania innych.
Na zakończenie zajęć dzieci wykonały pracę plastyczną – gazetowego kota, w trakcie której musiały wykazać się samodzielnością, dokładnością w wycinaniu, projektowaniu, rozmieszczeniu sylwet na kartce papieru i dbaniu o czystość estetykę pracy. Towarzyszyła nam tego dnia również piosenka w języku angielskim „Pussy cat” o kotku, który odwiedził samą królową Anglii (zachęcam do posłuchania w domu>>> ). Oprócz wszystkich aktywności inicjowanych przez nauczyciela, dzieci brały udział w zabawach swobodnych w towarzystwie kotków-pluszaków przyniesionych z domu. Chętne przedszkolaki mogły wykonać także kocie maski i pacynki. Oj to był bardzo wesoły dzień!
/p.Karolina Wróbel/
„Walentynki”
Dzień Zakochanych to przede wszystkim czas, w
którym okazujemy uczucie tym, których kochamy. Mimo, że obchodzone jest przez
nieco starszych, to nie możemy zapomnieć o tych najmłodszych, którzy także mają
potrzebę miłości i pragną się z nią dzielić z innymi.
Dlatego też, Smerfy postanowiły „zaczarować miłością” całe przedszkole. Zanim
rozpoczęły wesołe zabawy, dowiedziały się skąd wywodzi się to święto, jak jest
obchodzone w naszym kraju oraz co to znaczy być czyjąś „walentynką”.
Dzieci wzięły udział w zabawach tanecznych „Odszukaj
drugą połówkę”; „Taniec na gazecie”; „Zakochany krasnoludek”.
Nie zabrakło także ciekawych pomysłów przy tworzeniu prac plastycznych „Miłosny
zawrót głowy”, w której każdy mógł popracować nad zwiększeniem pojemności płuc
oraz różnicowaniem fazy wdechu i wydechu poprzez wykorzystanie słomek.
Smerfy poznały miłość w wydaniu angielskim śpiewając
piosenki „If you love me and you know it” oraz „The heart song”.
To był prawdziwy dzień miłości, pełen kolorów i świetnej zabawy, w którym nikomu
nie zabrakło uśmiechu na twarzy oraz pozytywnej energii.
/p. Ania Niemczyk/
„Babciu,
Dziadku kocham Was!”
Dzień Babci i Dziadka to wyjątkowe wydarzenie
w przedszkolu. Wtedy to najmłodsze dzieci z naszej społeczności
Szkolno-Przedszkolnej mają okazję wystąpić na dużej scenie przed liczną, a
przede wszystkim wyjątkową publicznością. Przygotowania do tego dnia zawsze
trwają długo i są bardzo intensywne. Dzieci przygotowują prezenty, uczą się
układów tanecznych, piosenek, wierszy. Tego roku nie było inaczej, a wszystko po
to, aby zachwycić Babcie i Dziadków i poruszyć ich serca. W związku z tym, że
zima w tym roku jest wyjątkowo urokliwa, całe przedstawienie odbyło się w
zimowej konwencji, na scenie zagościły śnieżynki, bałwanki i zwierzątka obudzone
ze snu zimowego, które zapragnęły zrobić wszystko, aby pokazać Dziadkom, jak
bardzo ich kochają.
Pośród zimowej dekoracji można było też zauważyć piękne
kolorowe plakaty, które prezentowały wesołe Babcie i Dziadków podczas letnich
zabaw z wnuczętami – co nawiązywało do śpiewanej piosenki przez starszaków na
zakończenie uroczystości „Śnieg za oknem zima hula (…) ale u nas wciąż jest lato
– babci dziadku dzięki za to”.
Przed rozpoczęciem występów uroczyście przywitała gości Pani Dyrektor,
podkreślając, jak ważni są dziadkowie w życiu dziecka, jacy są uwielbiani i
kochani. Następnie na scenie zaprezentowały się wszystkie 3 grupy, śpiewając
piosenkę „Życzenia dla Babci i Dziadka”.
Kolejno wystąpiły maluszki przygotowane przez panie: Annę Niemczyk i Ewę Szymę – urocze śnieżynki, które rozczuliły publiczność swoimi wierszami i piosenkami. Następnie na scenę wkroczyły średniaki (przygotowane przez panie: Elżbietę Małysz i Renatę Matusik), które udowadniały, że rodzina jest najważniejsza, a na koniec wystąpiły starszaki (przygotowane przez panią Karolinę Wróbel) w inscenizacji pt. ”Przyjaciele Bałwanka”, którzy wykazali się talentami aktorskimi i nie tylko. Jesteśmy bardzo dumne z dzieci, które pomimo chorób i dużej absencji w przedszkolu w ostatnim czasie, stanęły na wysokości zadania i wystąpiły najpiękniej jak tylko potrafiły pod czujnym okiem swoich pań.
Jednak całe przedstawienie nie mogłyby się odbyć bez pomocy pań sprzątaczek i
woźnych oraz kochanych rodziców. Za nieocenioną pomoc dziękujemy wszystkim
rodzicom, którzy aktywnie pomagali w tym dniu:
A. Gąsior, K. Zdonek, S. Stanclik, A. Wojtyła, M. Kubica-Nycz, E. Mszyca,
Państwo Stanclik, B. Durajczyk, B. Damek, R. Dziadek, M. Drewniak, M. Czana, R.
Pycia, G. Formas, G. Wróbel, A. Dziergas, Państwo Bubak, Państwo Strączkowscy.
Dziękujemy również za udostępnienie zdjęć i filmu z uroczystości.
Link do filmu z występu starszaków>>>
/p.Karolina Wróbel/
„Królowa
śniegu”
W dniu 30. stycznia nasze przedszkole odwiedził
teatrzyk z przedstawieniem baśni H. Ch. Andersena
pt. „Królowa śniegu”. Spektakl zawierał elementy żywej gry aktorskiej.
Przedszkolaki wzięły czynny udział w przedstawieniu poprzez rozmowy i zabawy z aktorami.
Los Gerdy poszukującej swojego brata w krainie pokrytej lodem poruszył
wszystkich widzów.
Przedstawienie bardzo podobało się najmłodszym, z niecierpliwością czekamy na kolejne!
/p. Ewa Szyma/
Karnawałowe
szaleństwo w starszakach
Z wielką ekscytacją, jak co roku,
dzieci oczekiwały na zabawę karnawałową. W piątek – ostatni dzień przed feriami
– przedszkolaki wzięły udział w karnawałowym szaleństwie. Poranek rozpoczęliśmy
od profesjonalnej sesji zdjęciowej wykonanej przez panią Katarzynę Dzięgiel.
Następnie oddaliśmy się szalonej zabawie.
Jak zwykle był pokaz mody, zabawy integracyjne, swobodny taniec oraz taniec w parach przy dziecięcych przebojach. Nie zabrakło również tradycyjnych zabaw takich jak „Kaczuszki” czy „Pociąg” oraz pląsów z rekwizytami. Przedszkolaki miały także okazję usiąść przy jednym stole i w radosnych nastrojach kosztować pyszne babeczki (upieczone przez panią Marzenę Czanę) i smaczne owoce (które zafundowała grupie pani Renata Dziadek).
Zabawa trwała aż do godziny 13. A później przyszedł czas na relaksacje i odpoczynek. Ten dzień był niezwykły i kolorowy. A dzieci w strojach przygotowanych przez ich wspaniałych rodziców prezentowały się przepięknie!
/p.Karolina Wróbel/
Wigilia w
grupie starszaków i średniaków
Oczekiwania do Świąt w przedszkolu minęły nam
na rozmowach dotyczących przygotowań i tradycji świątecznych. Słuchaliśmy kolęd
i pastorałek. Zastanawialiśmy się wspólnie, jak należy przygotować wigilijny
stół. Nie zabrakło także piosenek w języku angielskim o tematyce świątecznej.
Dnia 22 grudnia usiedliśmy wszyscy do wigilijnego stołu.
W tym roku było to wyjątkowe spotkanie, ponieważ grupa starszaków wraz z grupą średniaków spędzili je razem.
Dzieci dzieliły się opłatkiem, składając sobie życzenia, śpiewały wspólnie kolędy i częstowały się łakociami, które przygotowali ich rodzice. Było to bardzo miłe spotkanie, które zintegrowało grupę średniaków i starszaków. Jednak tego dnia nie był to koniec atrakcji.
W naszej szkole został zorganizowany występ Orkiestry Komendy Wojewódzkiej Policji w Katowicach. Dla dzieci było to niesamowite przeżycie, które zapewne zostanie na długo w ich pamięci. Ponadto panowie policjanci zaprosili pieska Sznupka - maskotkę śląskiej policji. Na zakończenie tego dnia, każdy przedszkolak zabrał ze sobą świąteczny podarunek dla rodziców przygotowany podczas warsztatów „Mydła i Pachnidła”.
/p.Karolina Wróbel/
Warsztaty
mydlarskie
W trakcie przygotowań do Świąt dzieci wzięły udział
w warsztatach „Mydła i Pachnidła” prowadzonych przez Pana Wojtyłę – pracownika
Muzeum Regionalnego w Bestwinie, a zarazem
tatę naszej wychowanki – Lenki. Dzieci z dużym zaangażowaniem własnoręcznie
tworzyły mydełka i pachnidła, było to dla nich całkiem nowe doświadczenie. Pan
Wojtyła w trakcie zajęć zadbał nie tylko o miłą i radosną atmosferę, ale także
dzięki swojemu rzetelnemu i profesjonalnemu prowadzeniu warsztatów wzbudził u
dzieci zachwyt i podziw oraz ogromne zaciekawienie. Bardzo dziękujemy!
A wykonane mydełka i pachnidła pięknie zapakowane powędrowały do rodziców jako świąteczny prezent.
/p.Karolina Wróbel/
Mikołaj w przedszkolu
Dnia 6 grudnia odwiedził naszą szkołę długo wyczekiwany
gość. Na wizytę Mikołaja przedszkolaki przygotowywały piosenki i wiersze,
którymi go powitały. Dziękujemy Radzie Rodziców za zorganizowanie tego
spotkania, cieszymy się, że Mikołaj o nikim nie zapomniał. W grupie starszaków i
średniaków ten szczególny dzień został upamiętniony przez Panią Katarzynę
Dzięgiel, która poświęciła swój czas i zorganizowała sesję zdjęciową z
Mikołajem.
Na pewno nie jedno dziecko w trakcie roku z utęsknieniem popatrzy na zdjęcie. Miejmy nadzieję, że dzięki niemu czas do kolejnego spotkania z Mikołajem minie szybciej.
/p.Karolina Wróbel/
Górnik w przedszkolu
Grudzień jest miesiącem, który kojarzy się nie
tylko ze świętami, Mikołajem, ale także ze św. Barbarą i obchodami górniczego
święta. Chcąc przybliżyć dzieciom trudną i odpowiedzialną pracę górnika,
zaprosiliśmy do przedszkola górnika w mundurze, tatę Zosi w grupy maluszków.
Grupa średniaków z drobną naszą pomocą zajęła się przygotowaniami sali na
przywitanie ważnego gościa.
Pan Nycz opowiedział dzieciom jak wygląda praca górnika, miały okazję zobaczyć
na żywo strój galowy. Dzieci mogły usłyszeć jak wygląda przygotowanie górnika do
pracy, poznać wnętrze kopalni nie tylko z obrazków, ale przede wszystkim
usłyszeć jak wygląda praca, tam na dole gdzie nie ma okien, ani nawet zasięgu
komórkowego – co trafnie spostrzegły przedszkolaki. Poznały ciekawostki odnośnie
św. Barbary – patronki, powitania górników, czy też te dotyczące stroju i
słynnej czapki – czako. Dowiedziały się, że w kopalni cały czas pracują ludzie
niezależnie od godziny i pory dnia.
Dzieci słuchały opowiadania z dużym zaciekawieniem i
spoglądały z podziwem na osobę górnika. Aby móc podziękować za tak ciekawe
zajęcia średniaki przygotowały piosenkę oraz laurkę, a starszaki
symboliczny upominek – miniaturę czako.
Spotkanie to przybliżyło dzieciom trud górniczej pracy. Sądzę, że dzieci dzięki
temu spotkaniu nie tylko pogłębiły swoją wiedzę, ale także nauczyły się
dziękować i szanować ciężką pracę górników.
/p.Karolina Wróbel/
Dzień Misa
Na 25 listopada przypada Światowy Dzień
Pluszowego Misia. Święto to jest stosunkowo nowe. Zostało ustanowione bowiem
dopiero 25 listopada 2002 roku dokładnie w setną rocznicę powstania tej
popularnej maskotki. O tym ważnym dniu nie zapomniały przedszkolaki z Janowic.
Kiedy tylko pojawiła się informacja o tym, że starszaki mają przynieść ze sobą
do przedszkola swojego ukochanego misia, rozpoczęły się dyskusje odnośnie do
wyboru pluszaka, który zawędruje do przedszkolnej sali. Przygotowania do tego
dnia rozpoczęły się od malowana dużej sylwety misia – to była super zabawa!
Starszaki okazały się prawdziwymi malarzami. Kiedy nastał w końcu długo
wyczekiwany dzień w przedszkolu, powstało wielkie misiowe zgromadzenie, w którym
zaobserwować można było – misie duże, małe, średnie, a nawet ogromne! Zabawy
rozpoczęliśmy od zaśpiewania naszym maskotką piosenki o nich samych, której
uczyliśmy się na długo przed tym świętem. Kolejno starszaki wzięły udział w
zajęciach, podczas których zastanawialiśmy się, jaka jest różnica między misiem
a niedźwiedziem, pogłębiając wiedzę na temat przyrody. Ponadto przedszkolaki
wysłuchały wiersz pt. „Miś staruszek”, który to zmusił nas do przemyśleń
dotyczących dbania o swoich pluszowych przyjaciół. Próbowaliśmy określić nastrój
misia w zależności od sytuacji, w jakiej on się znajduje, a także sami
zastanawialiśmy się, kiedy my czujemy się podobnie. Były także zabawy w
strojenie min – bardzo lubiane przez dzieci. Wykonaliśmy również pracę
plastyczną - wykorzystując watę i papier, wyczarowaliśmy mięciutkiego misia.
Kolejno odwiedziły nas średniaki i razem z nimi wzięliśmy udział w zabawie „Kto teraz jest misiem?”. Polegała ona na tym, aby rozpoznać dzieci, które ukryły się za wielką sylwetą misia, tylko po ich oczach. Odśpiewaliśmy także piosenkę „My teddy bear”, można posłuchać również w domu>>>
I tak już do końca dnia panowała misiowa atmosfera w
ramach której przygotowywaliśmy korony dla pluszaków, a także zapraszaliśmy
misie do przedszkolnej kuchni gdzie dzieci gotowały pyszny obiadek.
Drodzy Rodzice, a czy Wam uda się rozpoznać swoje dziecko ukryte za misiową
sylwetą? Powodzenia!
/p.Karolina Wróbel/
„Wędrująca książka”
Grupa starszaków w tym roku uczestniczy w
ogólnopolskim projekcie edukacyjnym „Wędrująca książka”. Głównym jego celem jest
popularyzowanie czytelnictwa wśród dzieci oraz nawiązanie ogólnopolskiej
współpracy między przedszkolami . Projekt ten realizuje kierunek polityki
oświatowej państwa na rok szkolny 2016/2017, który brzmi „Upowszechnianie
czytelnictwa, rozwijanie kompetencji czytelniczych wśród dzieci i młodzieży”.
Rozpoczęliśmy od rozmowy „Dlaczego warto czytać?”, a następnie wysłuchaliśmy
wiersza pt. „Ciekawski KTOŚ”. Kolejno dzieci dowiedziały
się, że będą tworzyły książki dla swoich rówieśników w innych
przedszkolach – ich zadaniem będzie wymyślać dalsze losy bohaterów oraz
tworzenie ilustracji. Co więcej nasze starszaki będą miały także swoją książkę,
która ruszy w świat i po zakończeniu działań powróci do
nich uzupełniona przez inne dzieci. Kiedy „Pszczółki” zrozumiały już, na czym ma
polegać projekt „Wędrująca książka”, przeszliśmy do działania.
Zgodnie z regulaminem projektu
główna bohaterka ma mieć na imię Ola. Zastanowiliśmy się więc wspólnie, jaki
tytuł nadamy naszemu dziełu. Propozycji było wiele, ale jednogłośnie
stwierdziliśmy, że nasza książka będzie nosić tytuł „Podróże Oli”. Kolejno
należało stworzyć ilustracje przedstawiające główną bohaterkę. Każdy starszak
wykonał więc obrazek, a następnie odbyło się wielkie głosowanie. Dzieci wybrały
ilustracje Aleksandry Redosz. Żeby nikomu nie było smutno, że jego praca nie
została wybrana, kto chciał, mógł jeszcze dodać szczegóły do wybranego obrazka,
a pozostałe prace prawdopodobnie zostaną wykorzystane do
książek, które będą napływać do naszej placówki. W tym tygodniu wymyślimy
wspólnie opis głównej bohaterki i wyślemy naszą książkę w do kolejnego
przedszkola. Jesteśmy bardzo ciekawi, jakie przygody dla naszej Oli wymyślą
dzieci z całej Polski. Nie możemy się też doczekać, aż przyjdzie do nas pierwsza
przesyłka.
Już niedługo kolejna relacja z realizacji projektu.
/p.Karolina Wróbel/
Spotkanie z Waldemarem Cichoniem
15 listopada przedszkolaki z grupy najstarszej
miały zaszczyt uczestniczyć w spotkaniu autorskim z Waldemarem
Cichoniem – autorem książek dla dzieci. Nim wzięliśmy udział w spotkaniu, dzieci
dowiedziały się podczas codziennych zajęć, jak powstaje książka, gdzie można ją
kupić i skąd wypożyczyć, a także ułożyliśmy wspólnie kodeks dobrego czytelnika.
Jednak, żeby jeszcze lepiej móc się przygotować do spotkania, sięgnęliśmy do
opowiadań autora, dzięki czemu poznaliśmy przygody niesfornego kota Cukierka,
które bardzo nas bawiły, ale i zaciekawiły. Zastanawialiśmy się, o co moglibyśmy
zapytać pisarza i padały propozycje takie jak: „Czy lubi pan swoją pracę?”, „Czy
długo piszę pan książkę?”. Pytania wymyślane przez dzieci były naprawdę
przemyślane i poprawnie sformułowane. Kiedy nadszedł wyczekiwany przez nas
dzień, przedszkolaki z ogromnym zainteresowaniem słuchały opowiadania Waldemara
Cichonia, a po spotkaniu z wypiekami na twarzy czekały na autograf.
Takie spotkania niewątpliwie są dla dzieci interesujące oraz wzbogacające ich doświadczenia. Już po przyjściu do sali chętne przedszkolaki podjęły się próby głośnego odczytania fragmentów opowiadań o Cukierku. Kto wie, może i w naszej grupie rośnie kolejny pisarz bądź pisarka?
/p.Karolina Wróbel/
„Polska moją jest Ojczyzną, więc
Polakiem jestem ja…”
11 listopada obchodziliśmy święto narodowe. Na
dzień przed tą uroczystością w naszej szkole odbyła się akademia, na której
grupa starszaków miała okazję zaprezentować swoje umiejętności wokalne. Po
uroczystym przywitaniu Pani Dyrektor, wprowadzeniu sztandaru oraz wspólnym
odśpiewaniu hymnu państwowego, grupa starszaków wystąpiła przed szkolną
publicznością, prezentując piosenkę pt.: „To, co ważne”. Wszystkie przedszkolaki
w tym dniu prezentowały się bardzo odświętnie i z dumą
zaśpiewały piosenkę o treści patriotycznej.
Następnie mieliśmy okazję obejrzeć główną część akademii – przedstawienie w wykonaniu uczniów należących do koła teatralnego oraz klasy szóstej przygotowanych przez panią Jolantę Kuczyńską. Dziękujemy za tę ciekawą lekcję historii, której wysłuchaliśmy w dużym skupieniu.
/p.Karolina Wróbel/
„Baśnie braci Grimm”
W przeddzień międzynarodowego Dnia Postaci z
Bajek nasze przedszkolaki udały się do Kina Świt na przedstawienie teatralne
pt.: „Baśnie braci Grimm”. Nim wyruszyliśmy na sztukę, grupa starszaków
zgłębiała tajemnice teatru, poszerzając swój słownik o takie słowa jak: kurtyna,
widownia, marionetka, pacynka, kukiełka, teatr cieni itp. W naszej sali zagościł
także kącik teatralny, w którym dzieci wystawiają swoje sztuki, posługując się
pacynkami i samodzielnie zaprojektowanymi kukiełkami. Stworzyliśmy także swój
własny kodeks prawidłowego zachowania się w teatrze.
A to wszystko po to, aby właściwie przygotować się do odbioru sztuki. „Baśnie braci Grimm” to przedstawienie w wykonaniu aktorów z Teatru Współczesnego w Krakowie. Dzieci wraz z artystami wybrały się w podróż z najsłynniejszymi bohaterami takimi jak: Jaś i Małgosia, przebiegła wiedźma, Czerwony Kapturek oraz Królewna Śnieżka. Pozbawione okrucieństwa historie ukazały dzieciom zwycięstwo miłości, sprawiedliwości i dobra. Spektakl ten kształtuje u wychowanków postawy moralne, dzięki czemu dzieci uczą się rozgraniczać dobro od zła, a także przyswajają pozytywne wzorce postępowania. Przedszkolaki miały też okazję być świadkami niesamowitych efektów świetlnych, które rozbudzały ich wyobraźnię i były dodatkowym atutem tejże sztuki. A nasze przedszkolaki? Okazały się wspaniałymi odbiorcami, którzy pamiętali o zasadach zachowania w miejscu publicznym.
/p.Karolina Wróbel/
ZAWODY NASZYCH RODZICÓW
Dzięki uprzejmości rodziców przedszkolaków z
grupy „Smerfów” odbyły się zajęcia pokazowe o tematyce
różnych zawodów. Maluchy miały możliwość poznania pracy Kustosza, Stewardessy,
Florysty, Górnika oraz Inżyniera.
Dzieci zapoznały się z historią naszej okolicy, bezpieczeństwem i zadaniami stewardessy podczas lotu, tworzyły kompozycję z kwiatów. Ponadto miały okazję zobaczyć i przymierzyć strój górniczy oraz dowiedzieli się z czego zrobiony jest silnik. Za obecność i pomoc serdecznie dziękujemy: p. Andrzejowi Wojtyła, p. Agnieszce Gąsior, p. Agnieszce Marcak-Owczarz, p. Adamowi Nycz oraz p. Piotrowi Madeja.
/p. Ewa Szyma/
„Zabawy z wodą – czyli co robić w
jesienne wieczory”
Poprzedni tydzień w grupie starszaków w całości
związany był z tematem wody i jesiennej pogody. Dzieci pomiędzy poznawaniem
kolejnych liter i utrwalaniem cyfr, zgłębiają tajniki przyrody i odkrywają
ciekawe sposoby na spędzanie długich jesiennych wieczorów. Rozważania dotyczące
wody rozpoczęliśmy od rozmów odnośnie do przydatności wody oraz jej funkcji w
życiu ludzi, roślin i zwierząt. Ponadto podawaliśmy sposoby, dzięki którym można
ją zaoszczędzić. Kolejno dzieci poznały wędrówkę małej deszczowej kropelki i
dowiedziały się, jak wygląda obieg wody w przyrodzie. Ale zdecydowanie
największą frajdę sprawiły dzieciom dwa ostatnie dni tygodnia, w trakcie których
uczestniczyły one w wodnych eksperymentach takich jak: „Co pływa, co tonie”, „Co
zafarbuje wodę", "Wulkan", "Lampa", "Spadający deszcz", "Znikająca woda", "Ciecz
Newtonowska". Przed doświadczeniami dzieci prowadziły bogate dyskusje dotyczące
ich przewidywań odnośnie tego, co za chwilę ma się wydarzyć. I tak na przykład
nim sprawdziliśmy, które przedmioty unoszą się na wodzie, a które opadają,
dzieci wspólnie podzieliły je na trzy grupy, gdzie jedną z nich tworzyły rzeczy,
które ich zdaniem na pewno pływają, kolejną te które na pewno spadną na dno, a
ostatnią te które budziły ich niepewność. Eksperymenty umożliwiają wychowankom
rozwijanie twórczej postawy.
Dziecko dostrzega coś, czego wcześniej nie widziało, szuka
przyczyn dostrzeżonych zjawisk, odpowiedzi na pytanie: dlaczego tak się dzieje.
Dzięki takim zabawom doskonali swoją orientację w świecie, rozwija myślenie
przyczynowo-skutkowe, odbiera nowe wrażenia estetyczne, doznaje satysfakcji,
zaspokaja podstawowe uczucia związane z realizacją potrzeby działania.
Ale oprócz eksperymentów nasze starszaki wykonały także pracę plastyczną z wodą
w roli głównej, która nosi tytuł: „W deszczową pogodę”. Na początku
rozdmuchiwały przez słomki krople zafarbowanej wcześniej wody, tworząc tło.
Kolejno malowali farbami postaci, które następnie przyklejały na wcześniej
przygotowane tło. Prace jak zawsze wyszły wyjątkowo, a teraz zdobią nasz szkolny
korytarz.
Mam nadzieję, że tego typu zajęcia wpłyną na kreatywność dzieci, dzięki której
będą miały ciekawe pomysły na spędzanie długich jesiennych wieczorów i skrócą
one czas spędzony przed ekranami telewizorów, czy komputerów.
/p.Karolina Wróbel/
„Wypadki Krzysia niemądrego”
18 października przedszkolaki wzięły udział w
przedstawieniu teatralnym pt. "Wypadki Krzysia niemądrego", w ramach którego
dzieci wraz z Krzysiem – głównym bohaterem – oraz jego papugą wybrały się w
pouczającą podróż. W trakcie niej spotkali pana doktora Józefa Strzykawkę, który
zapoznał naszych podopiecznych ze stetoskopem, termometrem, receptą,
zastrzykiem, pojęciem diety. Ukazał przedszkolakom wartość zdrowego odżywiania i
konsekwencję zjadania zbyt dużej ilości słodyczy. Natomiast napotkany tygrys
przypomniał dzieciom to, o czym już wiedzą ze spotkań organizowanych w ramach
dogoterapii, iż: nie wolno podchodzić do nieznajomych zwierząt.
Zaś strażak przypomniał i utrwalił numery alarmowe oraz
przestrzegał przed zabawą urządzeniami elektrycznymi, zapałkami czy
majstrowaniem przy kontakcie. Pan Jan Obcy uzmysłowił przedszkolakom, że obcym
nie należy wierzyć i nie wolno wpuszczać ich do domu. Aktorzy zachęcali dzieci
do czynnego udziału w przedstawieniu, poprzez powierzenie naszym przedszkolakom
ról asystenta lekarza czy strażaków-ochotników, wszyscy spisali się oczywiście
na medal.
Myślę, że przedstawienie, w którym dzieci uczestniczyły, nie tylko wpłynęło na
ich wyobraźnię, wrażliwość estetyczną i poszerzenie wiadomości na temat teatru,
ale także w atrakcyjny sposób pozwoliło na utrwalenie wiadomości na temat
bezpieczeństwa.
/p.Karolina Wróbel/
DOGOTERAPIA W PRZEDSZKOLU
Dnia 29 września odbyły się w naszym przedszkolu
zajęcia z dogoterapii. Z tej okazji odwiedził nas nietypowy gość, a mianowicie
pies Largo. Podczas zajęć dzieci mogły zapoznać się z zasadami bezpiecznego
i odpowiedzialnego postępowania z pupilem. Ponadto chętnie się z nim bawili,
głaskając go. Piesek przedstawił kilka sztuczek takich jak: szczekanie na
komendę, proszenie o karmę.
Zajęcia te kształtowały u dzieci poczucie przyjaźni, jaka często wiąże człowieka ze zwierzęciem. Z uśmiechem będziemy wspominać to spotkanie i nie możemy się
/p. Ewa Szyma/
Informujemy, że zajęcia z dogoterapii będą
się odbywać w podanych termiach:
•
21.09.2016
• 19.10.2016
• 23.11.2016
• 14.12.2016
• 25.01.2017
• 15.02.2017
• 22.03.2017
• 19.04.2017
• 24.05.2017
• 28.06.2017
Podczas zajęć będą realizowane tematy takie jak:
Zagadki Larga, Liczymy z Largo, Largo odwiedza przyjaciół, Largo i figury
geometryczne, Dzień z życia Larga.
"Witaminki, witaminki dla chłopczyka i
dziewczynki"
Dzieci z grupy "MISIE" w ramach podsumowania
tematu o witaminkach miały okazję sprawdzić swoje umiejętności kulinarne, robiąc
pyszna i bardzo zdrową sałatkę owocową. Na zajęciach dzieci dowiedziały się jak
ważną rolę odgrywają witaminy we właściwym funkcjonowaniu organizmu.
Przygotowanie tej sałatki dało dzieciom wiele satysfakcji. Każde zjadło wykonaną
sałatkę, która była wyśmienita. Wszystkie dzieci z grupy "MISIE" maja dziarskie
minki, bo zjadają witaminki.
p. Renata Matusik
Jesień, jesień w naszym przedszkolu!
Za co lubimy jesień?
Za
słodkie jeżyny w lesie.
Za nitki babiego lata,
jarzębin czerwone kiście.
Żołędzie, szyszki, kasztany,
za rdzawe i złote liście!
Złota Jesień to piękny czas pełen różnorodnych
kolorów i smaków. Wszystkie jej dary przedszkolaki z grupy „ Smerfów” chętnie
wykorzystują do zajęć. Zapraszamy do galerii zdjęć! :)
p. Ewa Szyma
Powitanie jesieni w przedszkolu
W dniu 23 września zawitała do nas jesień
astronomiczna. Takiej okazji nie mogły przeoczyć starszaki, które powitały nową
porę roku radośnie i w dobrym humorze.
Odbyły się zabawy z Panią Jesień, która zaczęła swoje
panowanie. Weszła z wielkim koszem pełnym darów: jabłek, orzechów, kasztanów…
oraz pędzlem, którym zaczęła już malować świat na jesienne barwy. Bawiliśmy się
w kole do różnych piosenek: "Kolorowe liście" "Kasztanki". Przedszkolaki
zaśpiewały i zatańczyły dla Pani Jesień taniec o danej porze roku. Były też
zadania do wykonania min. ruchowe, muzyczne oraz coś dla umysłu:) a po ich
zakończeniu czekała słodka niespodzianka. Na koniec zajęć wykonaliśmy piękne i
kolorowe prace plastyczne już o tematyce jesiennej. Malowaliśmy farbami drzewa
oraz wykonaliśmy przepiękne sowy z wykorzystaniem liści które przedszkolaki
przyniosły do naszego przedszkola.
To był bardzo udany dzień:)
/p.Karolina Pniok/
Policja uczy zasad bezpieczeństwa
- wizyta Policjantów w Przedszkolu
W czwartek 15 września nasze Przedszkole odwiedzili
Policjanci z Komendy Policji z Czechowic-Dziedzic.
Odwiedziny Funkcjonariuszy Policji odbyły się w grupie starszaków i średniaków,
pogadanki dotyczyły szeroko pojętego bezpieczeństwa. Jak bezpiecznie przechodzić
przez jezdnię, jak poruszać się po ulicy, żeby nie doszło do sytuacji
niebezpiecznych dla dziecka, komu mogę powiedzieć jak się nazywam, a komu nie?….
Nasze przedszkolaki posiadają takie wiadomości i swoją wiedzą podzieliły się z
Policjantami. Pokazały również, że są odpowiedzialni i wiedzą, jak należy się
zachowywać na drodze i w najbliższym otoczeniu.
Panowie policjanci chętnie opowiedzieli przedszkolakom o
swojej bardzo odpowiedzialnej pracy, o zasadach
obowiązujących w ruchu drogowym, a szczególnie o tym, jak należy przewozić
dzieci w samochodzie i jakie skutki niesie za sobą jazda
bez fotelika i nie zapiętych pasów. Następnie chętnym przedszkolakom pozwolił
przymierzyć akcesoria policyjne, które wzbudziły ogromne zainteresowanie. Dużą
atrakcją spotkania okazała się prezentacja samochodu policyjnego i możliwość
zobaczenia go od środka. Policjanci zademonstrowali różne sygnały ostrzegawcze
oraz podstawowe wyposażenie samochodu.
W podziękowaniu za ciekawe spotkanie, przybliżenie i usystematyzowanie zasad
bezpieczeństwa dotyczącego ruchu drogowego i bezpiecznej zabawy nasi podopieczni
wręczyli policjantom laurki i słodki upominek.
Serdecznie dziękujemy Panom Policjantom za wspaniałe przeżycia i przybliżenie
tak odpowiedzialnego zawodu, jakim jest zawód policjanta oraz za znalezienie
czasu na spotkanie z naszymi przedszkolakami. :-)
Dzięki takim spotkaniom dzieci na pewno nie będą obawiały się spotkania z
funkcjonariuszem. Policjant będzie kojarzył się przedszkolakom z osobą, której
nie należy się bać i do której zawsze i w każdej sytuacji
można zwrócić się o pomoc.
/p.Karolina Pniok/
Dzień przedszkolaka w grupie starszaków
„Kiedy się śmieje dziecko, śmieje się cały
świat”
To motto towarzyszyło naszym Przedszkolakom dnia 20 września, kiedy to
obchodzimy Ogólnopolski Dzień Przedszkolaka. Trafił on już na stałe do
kalendarza uroczystości przedszkolnych. Tego wyjątkowego dnia rozmawialiśmy na
temat „Dlaczego warto być przedszkolakiem”. Zdaniem
dzieci największą zaletą jest możliwość zabawy z rówieśnikami. Wychowankowie
wzięli udział w zabawach tanecznych, matematycznych oraz wspomagających naukę
czytania. Zadaniem dzieci było odczytać imiona
kolegów i koleżanek, nazwać litery w wyrazach. Sprawdzaliśmy także, jakie ukryły
się w nich sylaby i zaznaczaliśmy samogłoski.
Ponadto porównywaliśmy liczbę chłopców i dziewcząt, tworząc zbiory i licząc, „o
ile więcej”, „o ile mniej” jest jednych od drugich.
Dzięki tego typu ćwiczeniom dzieci uczą się nieświadomie i realizowany jest cel
wychowania przedszkolnego, czyli „nauka poprzez zabawę”. Nie mogło zabraknąć także zabaw integracyjnych przy muzyce,
tańca z szarfami, a także uwielbianej przez dzieci chusty animacyjnej.
Naszym cudownym Przedszkolakom z okazji ich święta życzę, aby ich beztroskie
dzieciństwo było jak najlepsze i trwało jak najdłużej.
/p.Karolina Wróbel/
To były wakacje!
Pierwszy tydzień w przedszkolu już za nami. Upłynął on nam na rozmowach i
zabawach o tematyce wakacyjnej. Dzieci wykonały piękne prace plastyczne, dla
których powstania inspiracją były pejzaże przedstawiające zachodzące słońce.
Ponadto stworzyliśmy wspólnymi siłami kącik wakacyjny. Każdy starszak stanął
przed zadaniem opowiedzenia skąd wzięła się przyniesiona przez niego pamiątka i
jakie ma z nią wspomnienia. Ćwiczyliśmy piękną wymowę, dbając o poprawność
językową i stylistyczną. Następnie wzięliśmy udział w zabawie „Co to za
pamiątka?” – dzieci miały za zadanie poznać wakacyjne skarby za pomocą zmysłu
dotyku. Wakacyjny kącik pozostał w naszej sali, aby móc czasem wrócić
wspomnieniami do tych sielskich chwil spędzonych nad morzem, w górach czy nad
jeziorem, jednak już nie długo zamieni się w kącik jesienny.
Dlatego już teraz zwracam się do wszystkich z Państwa z prośbą o gromadzenie wraz z dziećmi darów jesieni, które później ozdobią naszą sale (wrzosy, dynie, bukiety liści, żołędzie itp.).
/p.Karolina Wróbel/
Witamy w przedszkolu!
Rok szkolny 2016/17 rozpoczął się na
dobre. Ze szczególną serdecznością witamy nowych przedszkolaków oraz ich
rodziców, którzy dołączyli do naszej społeczności przedszkolnej. W tym roku w
naszym przedszkolu mamy zaszczyt gościć dzieci z trzech grupach wiekowych:
• „Smerfy”, dzieci 3-4 letnie, wychowawczynie – Ewa Szyma, Magdalena Nycz (punkt
przedszkolny mieszczący się przy ul. Janowickiej 100)
• „Misie”, dzieci 5 letnie, wychowawczynie – Elżbieta Małysz, Renata Matusik
• „Pszczółki”, dzieci 5-6 letnie, wychowawczynie – Karolina Wróbel, Karolina
Pniok.
Okres przedszkolny wiąże się z licznymi zmianami dokonującymi się w rozwoju
dziecka. Aktywność dziecka podejmowana w czasie edukacji przedszkolnej sprawia
także, że jest ono bardziej świadome swoich możliwości, osobistych dążeń,
upodobań oraz własnego wpływu na przekształcenia otaczającej je rzeczywistości.
A sukcesy dziecka są wspólną satysfakcją wszystkich uczestników procesu
edukacyjnego. Liczymy więc na to, że na koniec roku szkolnego my wszyscy
będziemy mieli poczucie, że osiągnęliśmy sukces.
Myślimy, że stworzone przez nasze przedszkole warunki zapewnią wszystkim
wychowankom poczucie bezpieczeństwa, a także zagwarantują miłą i przyjemną
atmosferę. Mamy także nadzieję, że ten rok, tak jak i poprzednie, okaże się
czasem pełnym uśmiechu, zabawy oraz spełnionych oczekiwań.
/p.Karolina Wróbel/
WITAJ, WITAJ PRZEDSZKOLE
Przyjaźnie i wesoło, żegnamy rzekę i las.
Ach! Witaj, witaj przedszkole, już czas do pracy czas.
Pociąg jak wicher pędzi, dźwięczy piosenka kół.
Z wakacji jadą dzieci do przedszkoli i do szkół.
Zdjęcia w galerii są autorstwa Pani Katarzyny Dzięgiel - DZIĘKUJEMY:)>>>