AKTUALNOŚCI powrót
Rok szkolny 2021/2022
20 czerwca 2022r., podczas zajęć świetlicowych klasa 1a, 2a, 3a uczestniczyły w podsumowaniu zajęć związanych z innowacjami jakie były wdrożone w tym roku szkolnym na świetlicy szkolnej.
Ewelina Moczek, Ewelina Nikiel
Dane Szkoły:
Ewelina Moczek
Jolanta Kuczyńska
Tekst o XV Janowickim Rajdzie Rowerowym p. Sławomira Lewczaka Redaktora Naczelnego Magazynu Gminnego - publikujemy za zgodą autora.
Uczenica klasy trzeciej zdobyła drugie miejsce w Gminnym Konkursie Recytatorskim "Wszystkie dzieci nasze są" w Bestwinie. Wierszem Danuty Wawiłow "Moja siostra królewna" pidbiła serca jury.
Elżbieta Żmij
Na czwartkowych zajęcia z eksperymentowania uczniowie klas pierwszych, drugich i trzecich, samodzielnie wykonali "tęcze w probówce" - doświadczenie polegające na znajomości zagadnień związanych z gęstością substancji.
Ewelina Nikiel
W ramach wolontariatu uczniowie klas 7, 6 i 4a sprzedawali ciasta i galaretki, by zasilić budżety klasowe.
Pieniądze zbierane były na potrzeby klasowe. Ciasta piekli uczniowie wraz z rodzicami, następnie sprzedawali je w czasie przerw.
Dziękujemy wszystkim za pomoc i wsparcie.
Szkolne Koło Wolontariatu
8 czerwca humory nam dopisywały. Samorząd Uczniowski z opiekunami organizował w szkole Dzień Niezwykłego Ubioru. Można było się dziwnie, śmiesznie ubrać lub przebrać za jakąś postać. Klasą z największym poczuciem humoru okazała się klasa 8.
Jolanta Kuczyńska, Dorota Kuminek
23 maja w naszej świetlicy odbyły się Warsztaty Mydlarskie *Dobre Mydełko*, były to zajęcia przeznaczone dla klas 1-3. Dzieci miały niepowtarzalną okazję, by zrobić i przyozdobić swoje własne mydełko. Mogli wybrać jego kształt, kolor, zapach oraz dodać do niego różne elementy dekoracyjne.
Ewelina Moczek
XV JANOWICKI RAJD ROWEROWY
Dyrektor wraz z Radą Rodziców
Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Janowicach zapraszają na:
który odbędzie się 11 czerwca 2022r.
6 czerwca uczniowie klasy 4a w ramach rozwijania kompetencji kluczowych wzięli udział w nauce kodowania i programowania w Bibliotece Publicznej w Janowicach.
Jolanta Kuczyńska
1 czerwca klasy 4a, 4b, 5a spędziły 2 godziny na zajęciach w Parku Trampolin w Bielsku-Białej, gdzie uczestniczyły w zajęciach "Matma na trampach". Dzień był bardzo udany.
Jolanta Kuczyńska, Magdalena Maśka, Dorota Kuminek, Renata Martyniak, Ewelina Nikiel
Klasa 1a ukończyła projekt edukacyjny pt."Wirtualne podróże", który został stworzony przez panią Sabinę Piłat, prowadzącą lekcje na żywo "Nauka w plecaku".
Angelina Bubak
Regulamin konkursu na Logo Samorządu Uczniowskiego
Opiekunowie SU Jolanta Kuczyńska, Dorota Kuminek
31 maja ósmoklasiści wysłuchali w Bibliotece Publicznej w Janowicach wykładu pana Jacka Cwetlera pt. "Ballady i romanse" i obejrzeli przygotowaną prezentację.
Jolanta Kuczyńska
Konkurs wygrała klasa 8. W ramach nagrody wszyscy ósmoklasiści wraz z wychowawczynią p. Iloną Wójtowicz otrzymali lizaki.
Jolanta Kuczyńska
31.05 koło teatralne w ramach zajęć udało się do Biblioteki Publicznej na omówienie spektaklu. Przeanalizowaliśmy błędy, wyciągnęliśmy wnioski, oglądnęliśmy aktualną wystawę w bibliotece i wracając, zjedliśmy lody.
Jolanta Kuczyńska
30.05 koło teatralne pod opieką p. Jolanty Kuczyńskiej zaprezentowało "Przygody Pimpusia Sadełko" z okazji 180. rocznicy urodzin patronki szkoły Marii Konopnickiej.
Jolanta Kuczyńska
Konkurs informatyczno - ekologiczny
Organizatorzy: Marta Noszka i Bożena Kotkowska
9 maja klasy 4a, 4b, 5a pojechały na wycieczkę do Krasiejowa. Był to niezwykły, słoneczny, ciekawy dzień. Wycieczka się udała. Uczniowie wrócili pełni wrażeń, dużo się nauczyli.
Jolanta Kuczyńska
28 kwietnia 2022r. janowickie boisko szkolne zamieniło się w teren budowy. Wydarzenie to spotkało się z radością i zainteresowaniem uczniów, gdyż było to ich marzeniem od wielu lat. Budowana sala będzie dużo większa niż stara, w której odbywały się dotychczas zajęcia wychowania fizycznego i apele. Nowy obiekt umożliwi trenowanie różnych dyscyplin sportowych na pełnowymiarowym boisku i już nikt nie będzie się musiał przejmować, że serwując, uderzy w sufit.
Samorząd Uczniowski
11.04 klasy 4a, 4b, 5a oglądnęły w Bielsku-Białej spektakl "Włosy Mamy" w Teatrze Lalek Banialuka.
Sztuka poruszała problem depresji wśród rodziców. Uczniowie bardzo dojrzale podeszli do przedstawienia. Następnie przeprowadzone zostały w klasach lekcje wg scenariusza otrzymanego z teatru.
Wyjście zorganizowała i lekcje przeprowadziła polonistka - Jolanta Kuczyńska
W ramach realizacji projektu klasowego na języku polskim siódmoklasiści zaprezentowali wybrane fragmenty "Zemsty". A. Fredro byłby zachwycony, ja byłam...
Jolanta Kuczyńska
Uczniowie klasy 4a na języku polskim wystawiali "Bazyliszka" wg scenariusza W. Chotomskiej.
Jolanta Kuczyńska (polonistka i wychowawczyni klasy)
Ferie zimowe czas zacząć!
Jolanta Kuczyńska, Magdalena Maka
Z jakim kolorem kojarzy nam się wiosna? Oczywiście zielonym!
Karolina Wróbel
Lalki na kole teatralnym i języku polskim klasy 5
Jolanta Kuczyńska
Na zajęciach z eksperymentowania uczniowi dzisiaj wykonywali "magiczne zadanie". Do wykonania zadania potrzebne nam były następujące materiały: płaski talerz, woda, pieprz mielony, płyn do mycia naczyń. Zadaniem uczniów było nalać na talerz cienką warstwę wody, następnie posypać wodę warstwą pieprzu, by unosiła się na wodzie.
Ewelina Nikiel
Wiosna to niezwykły czas w roku, kiedy wszystko ponownie budzi się do życia. To czas, kiedy na nowo dostajemy zastrzyk pozytywnej energii, ciesząc się coraz cieplejszymi dniami, coraz częściej pojawiającym się za oknem słońcem oraz coraz większą ilością kolorów widocznych na zewnątrz. Wiosna jest także czasem tworzenia najpiękniejszych dekoracji, które mają dodatkowo umilić te wyjątkowe miesišce.
Ewelina Moczek
Justyna Małojło
Marta Nikiel
Ewelina Nikiel
Ewelina Nikiel
Jolanta Kuczyńska, Dorota Kuminek opiekunowie SU
Justyna Małojło
Wiosna tuż - tuż...
Wychowawca świetlicy: Ewelina Nikiel, Ewelina Moczek
Jolanta Kuczyńska
Jolanta Kuczyńska (była wych. Ali, Kingi i Julii)
Jolanta Kuczyńska, Dorota Kuminek (opiekunowie SZ.K.W.)
ZAPRASZAMY NA KIERMASZ ŚWIETLICOWY
Ewelina Moczek i wychowawcy klas
Jolanta Kuczyńska
Renata Martyniak
Ewelina Nikiel
Ewelina Nikiel
Zbiórka odbywała się będzie w dniach 4.03 - 30.04.
Koordynatorzy: Jolanta Kuczyńska, Dorota Kuminek (opiekunowie SZ.K.W.)
Justyna Małojło
Justyna Małojło
Ewelina Nikiel, Ewelina Moczek
Nie taki "slime" zły...
Ewelina Moczek
Renata Martyniak
"ILE WAŻY ŚWIĘTY MIKOŁAJ"
Ewelina Moczek
Ewelina Nikiel
Angelina Bubak
Angelina Bubak
Angelina Bubak
Bożena Kotkowska, Anna Pycia
Opiekunowie Szkolnego Wolontariatu: Jolanta Kuczyńska, Dorota Kuminek
Marcelina Kubiczek
Społeczność szkolna
ŚWIETLICOWY KIERMASZ ŚWIĄTECZNY
!! Prosimy o zwrócenie uwagi na daty ważności produktów !!
Jola Kuczyńska, Dorota Kuminek (opiekunowie Wolontariatu)
Jolanta Kuczyńska (wych.)
Ewelina Moczek
Renata Martyniak
Renata Martyniak
Jolanta Kuczyńska (opiekun koła teatralnego)
Wychowawczynie klas 1-3
Ewelina Nikiel, Ewelina Moczek
Ewelina Moczek i wychowawcy świetlicy
Wsparcie dla rodziny
Informacje o turnusie profilaktycznym
Jolanta Kuczyńska
Karolina Wróbel
Jolanta Kuczyńska
Jolanta Kuczyńska
Jolanta Kuczyńska
Jolanta Kuczyńska
Jolanta Kuczyńska
Jolanta Kuczyńska wych. kl.4a, Magdalena Maśka wych. kl.4b
Ewelina Moczek i Marcelina Kubiczek
Wychowawczynie klas 1-3
Ewelina Moczek
Wizyta w Państwowym Muzeum Auschwitz-Birkenau
Joanna Wołoszczak kl.8 -
Relacja z wyjazdu do Muzeum Auschwitz-Birkenau
Magdalena Szlosarczyk kl.8 -
Auschwitz-Birkenau
Klasa 1a
Sprzątanie świata
p. Karolina Wróbel
Dzień Kropki w klasach 1-3
Wychowawczynie klas 1-3
Świetlicowe eksperymenty
Wychowawcy świetlicy szkolnej
Spotkanie autorskie z panią Renatą Piątkowską
p. Anna Pycia i p. Marcelina Kubiczek
Niebawem spotkamy sie na
stronie w nowej odsłonie:)
A były to:
Program klubu młodego naukowca przeznaczony jest dla uczniów świetlicy szkolnej. Uczestnictwo w zajęciach dało uczniom możliwość samorealizacji, poszerzania własnych horyzontów, łączenia teorii z praktyką oraz odkrywania tajemnic przyrody na drodze eksperymentów.
Celem innowacji Bajkowe inspiracje było:
Tematyka bajek poruszała aspekt miłości, dobra i prawdy, ale także zagadnień uzależnień, przemocy i zagrożeń. Dzieci uczyły się dostrzegać co jest rzeczywistością, a co fantazją, rozróżniać prawdę od fałszu, zrozumieć konsekwencję kłamstwa, zastanowić się nad słowem tolerancja i przyjaźń.
Cele innowacji zostały zrealizowane a my bardzo dziękujemy wszystkim dzieciom za aktywny udział w zajęciach i za zaangażowanie.
Dzieciaki otrzymały dyplomy i drobne upominki.
Już myślimy nad nową innowacją dla Państwa pociech w nowym roku szkolnym.
Szkoła Podstawowa im. M. Konopnickiej w Janowicach
Nauczyciel realizujący zadanie:
Ewelina Moczek
Liczba uczestników: 24
Zagadnienia:
"XV, jubileuszowy Janowicki Rajd Rowerowy przeszedł do historii! Około 300 uczestników przy pięknej pogodzie pokonało dwunastokilometrowš trasę. Wyśmienite posiłki, atrakcyjne nagrody, występy artystyczne, przyroda i słońce - to przepis na udaną imprezę. Cieszymy się, że rajd po przerwie znowu wystartował! Dziękujemy każdemu, kto przyczynił się do jego organizacji."
XV Janowicki Rajd Rowerowy
Do każdej probówki wlewaliśmy taką samą ilość wody - dodawaliśmy inny kolor (farba koloru czerwonego, zielonego, niebieskiego oraz żółtego) - kolejno wsypywaliśmy sól (do pierwszej probówki - 1 łyżeczka, do drugiej-3, do trzeciego-5 itd.).
Uczniowie mieszali zabarwioną wodę z solą - za pomocą łyżki, zaczynając od naczynia z największą gęstością cieczy, a następnie w odpowiedniej kolejności wlali poszczególne ciecze do probówek i oto efekt...
"Dobre mydełko" było również okazją do przypomnienia dzieciom o konieczności dbania o higienę i mycie rąk.
Lekcję przeprowadziła p. Alicja Englert, zachęcając uczniów do udziału w zajęciach w bibliotece również w czasie wakacji.
Uczniowie wzorowo reprezentowali naszą szkołę.
Projekt zakładał wykonanie 3 zadań obowiązkowych i 4 dodatkowych.
Zadania obowiązkowe:
Album wirtualnego podróżnika - każdy uczeń stworzył własny album, w którym umieszczał ciekawostki i mapy myśli z lekcji na żywo z "Nauka w plecaku"
Wielka mapa świata - wykonaliśmy mapę podczas lekcji "Czego potrzebują dzieci na świecie"
Książka "mój świat" - zajęcia wg scenariusza. Każdy uczeń wykonał piękną i kolorową książeczkę. Na lekcji pracowaliśmy z mapą i tłumaczyliśmy pojęcia: "Planeta", "Kosmos", "Świat", "kontynent", "ocean", "Europa".
Zadania dodatkowe wykonane przez naszą klasę:
Piękny jest ten świat - wycieczka po okolicy. Odwiedziliśmy pobliski zagajnik, gdzie zbieraliśmy skarby jesieni, bibliotekę publiczną, gdzie czekały na nas warsztaty drukarskie oraz OSP Ochotniczej Straży Pożarnej, gdzie braliśmy czynny udział w pokazach strażackich.
Wymiana pocztówkowa - stworzyliśmy własnoręcznie kartki i napisaliśmy listy do szkół na terenie Polski. Wymianę dokonaliśmy ze szkołami znajdującymi się m.in. W Malborku, w Gnieźnie, w Obornikach Śląskich, w Piasecznie, w Rejowcu Fabrycznym, w Mnichu.
Symbol Europy i jego flaga - lekcja o Unii Europejskiej, wykonanie plakatu przedstawiającego symbole Unii Europejskiej.
Klasowe czytanie dowolnej książki o tematyce podróżniczej - nasza klasa wybrała się w podróż z Bolkiem i Lolkiem na Safarii. Dzieci wykonały plakaty związane z Afryką oraz plemienne maski.
Dodatkowo nasza klasa wybrała się w podróż w czasie, aby odwiedzić dinozaury.
Na lekcjach dzieci wykonywały zadania z escaperoom przygotowanego przez wychowawcę. Dodatkowo na lekcji stworzyliśmy miejsce do prac paleontologicznych. Potrafiliśmy nawet złożyć szkielet dinozaura!
Ponad to uczestniczyliśmy w lekcji patriotycznej o Polsce, na której wykonaliśmy biało-czerwone czapeczki i flagi.
Nasza klasa uczestniczyła w każdej lekcji na żywo "Nauka w plecaku". Dzieciaki zakochały się w lekcjach rysunku "Cioci Bombonierki". Wszystkie zadania i lekcje z projektu spełniały kryteria podstawy programowej.
Samorząd Uczniowski oraz jego opiekunowie ogłaszają konkurs na Logo Samorządu Uczniowskiego
W ramach podziękowań uczniowie wręczyli panu J. Cwetlerowi upominek wykonany przez uczniów naszej szkoły.
To niezwykłe i pouczające spotkanie zorganizowała p. Alicja Englert.
Konkurs zorganizował i przeprowadził Samorząd Szkolny z opiekunami.
W przedstawienie wplecione zostały 2 tańce: taniec kowbojski, walc oraz bitwa na poduszki do melodii "Piratów z Karaibów".
Spektakl bardzo się podobał. Publiczność chętnie współuczestniczyła, tańcząc razem z młodymi aktorami.
Główna rolę - Pimpusia Sadełko - zagrał Miłosz Ochman.
W pozostałe wcielili się:
Iga Portasińska, Kamila Klasa, Joanna Wołoszczak, Igor Jakubowski, Alicja Bubak, Amelia Pycia, Marika Frączek, Patrycja Dziadek, Weronika Dziadek, Zuzanna Grabowska, Michalina Czana, Aleksandra Redosz, Karolina Damek, Emilia Korczyk, Dominika Klasa, Emilia Stanclik.
O scenografie zadbały panie: Ilona Wójtowicz i Ewelina Nikiel.
Uczniowie klasy 4a wykonali plakaty i zaproszenia.
Rozpoczyna się 10 maja 2022r. i będzie trwać do 3 czerwca 2022r.
Prowadzony jest w dwóch kategoriach wiekowych: klasy 1-3 i 4-8.
Prace uczniów z klas 1-3 będą zbierane przez nauczycieli wychowawców i powinny być podpisane imieniem i nazwiskiem oraz klasą, natomiast prace uczniów klas 4-8 mają być podpisane imieniem i nazwiskiem oraz klasą i wysłane do p. Marty Noszki lub p. Bożeny Kotkowskiej.
Zapraszamy chętnych uczniów naszej szkoły do wzięcia udziału w Konkursie.
Podzieleni losowo na dwie grupy musieli rozdzielić role, przydzielić zadania, wyreżyserować scenki.
Wyszło im fantastycznie! Potrafią świetnie współpracować.
Uczniowie klas 4a i 4b wraz z wychowawczyniami z okazji rozpoczęcia ferii zimowych udały się do kina na "Skarb Mikołajka", a następnie na wycieczkę szlakiem bohaterów bajek.
Uczniowie klas 1-3 mają dokładnie takie samo skojarzenie, ale oprócz tego mnóstwo pomysłów, kreatywności i pomocną dłoń rodziców w tworzeniu strojów. Wiosenny pokaz mody wprowadził nas wszystkich we wspaniałe humory. A dzieci, które aktywnie zaangażowały się w zabawę otrzymały cebulki, które mogły zasadzić w swoich przydomowych ogródkach.
Na jednych z zajęć języka polskiego w ramach międzyprzedmiotowego projektu aktorzy i uczniowie klasy 5 mieli możliwość wykonania lalek do lektury "Opowieści z Narni". Wykazali się pomysłowością i zręcznością.
Zanurzyć palec w płynie do mycia naczyń i dotknięciem powierzchni wody. Pieprz powinien "uciec" od palca, a następnie utonąć.
Uczniowie wszyscy doszli do wnioski, iż pieprz "pływa" po powierzchni wody dzięki wzajemnemu przyciąganiu się cząsteczek wody. Dodając do wody płyn do mycia naczyń zaburzamy napięcie powierzchniowe wody i woda nie jest dalej w stanie utrzymać pieprzu. Kiedy pieprz został zamoczony w wodzie, opadł na dno.
e
Wśród przygotowanych przez nas pomysłów na prace plastyczne na świetlicy nie mogło zabraknąć inspiracji dotyczących kreatywnych prac o tematyce wiosennej oraz wielkanocnej.
Zapraszamy do galerii zdjęć.
Klasy 1-3
I miejsce
Ania Mędrala 1b
II miejsce
Mateusz Czorny 2a
III miejsce
Marysia Redosz 2a
Wyróżnienia otrzymują:
Franek Zolich 1b
Tymoteusz Mynarski 1a
Laura Grygier 1b
Gminne Zawody Sportowe - Koszykówka
W dniach 10 - 11.03.2022r. nasi uczniowie wzięli udział w Gminnych Zawodach w Koszykówce w Kaniowie.
Dziewczęta w grupie starszej w składzie: Julia Biedroń, Maja Stefańska, Joanna Wołoszczak, Patrycja Świerczek, Amelia Staszewska, Magdalena Szlosarczyk, Kamila Klasa zajęły II miejsce.
W grupie młodszej chłopcy w składzie: Daniel Sacher, Tomasz Domeracki, Franciszek Dyrdoń, Miłosz Ochman, Kacper Dittrich, Piotr Wawrzeczko, Wojciech Morończyk, Wojciech Pycia, Krystian Dzięgiel, Paweł Wawrzeczko, Maciej Wróbel, Igor Strączkowski, Hubert Ślósarczyk zajęli II miejsce.
Gminne Zawody Sportowe - Siatkówka
W dniu 23.03.2022 roku uczniowie w składzie:
dziewczęta: Biedroń Julia, Szlosarczyk Aleksandra, Klasa Kamila, Stefańska Maja, Szlosarczyk Magdalena, Świerczek Patrycja, Wołoszczak Joanna;
chłopcy: Ochman Miłosz, Morończyk Wojciech, Pycia Wojciech, Fršczek Filip, Koczur Wiktor, Kubik Piotr, Wala Nikodem, Zeman Kamil;
wzięli udział w Gminnych Zawodach w Siatkówce.
Chłopcy uplasowali się w zawodach na 3 miejscu.
Drużyna dziewcząt zajęła I miejsce i reprezentowała naszą Gminę i Szkołę na szczeblu powiatowym w Czechowicach Dziedzicach w dniu 31.03.2022r., w składzie: Adamaszek Paulina, Biedroń Julia, Szlosarczyk Aleksandra, Klasa Kamila, Stefańska Maja, Świerczek Patrycja, Wołoszczak Joanna.
Gminne Zawody Sportowe - Siatkówka - grupy młodsze
W dniu 4.04.2022 roku chłopcy w składzie: Dittrich Kacper, Domeracki Tomasz, Dyrdoń Franciszek, Major Kacper, Morończyk Wojciech, Ochman Miłosz, Pycia Wojciech, Sacher Daniel, Ślósarczyk Hubert, Wawrzeczko Paweł, Wawrzeczko Piotr, wzięli udział w zawodach mini siatkówki zajmując II miejsce.
Na zajęciach dzieci wykonywały krótki eksperymenty. Otrzymały koło podzielone na 7 równych części. Każdą część miały za zadanie pokolorować w odpowiedniej kolejności: czerwony, pomarańczowy, żółty, zielony, niebieski, indygo, fioletowy.
Zadaniem dzieci było obracanie kołem jak najszybciej potrafią.
Kiedy koło się obracało dzieci widziały tylko jeden kolor. Jaki?
Nasze oczy widzš siedem barw, lecz mózg nie jest w stanie ich odróżnić. Dlatego wydaje nam się, że widzimy tylko biały.
Zajęcia bardzo się podobały dzieciom, było wiele radości i uśmiechu.
31 marca, na zajęciach opiekuńczo - wychowawczych, klasa V wykonywała: "Gramatyczną apteczkę pierwszej pomocy". Uczniowie bardzo się zaangażowali w pracę. Było wiele radości i uśmiechu na twarzach uczniów.
Zalety wykonania apteczki to: najważniejsze informacje zawsze pod ręką, koło ratunkowe gwarantujące poczucie bezpieczeństwa, zawsze w zasięgu ucznia (oczywiście na etapie nauki części mowy).
5 kwietnia "Dniem bez plecaka" dla klas 4-8 - organizuje Samorząd Uczniowski.
Z powodu próbnych egzaminów kl.8 przeniesiony z 1 kwietnia na 5 kwietnia.
Uczniowie przychodzą zwyczajnie do szkoły, tylko zamiast plecaka książki itp. potrzebne rzeczy przynoszą w jakiejś oryginalnej "torbie". Sprawdziany, kartkówki itp. odbywają się wg planu.
Osoby z najciekawszymi "plecakami" zostaną nagrodzone na najbliższym apelu.
Można nie brać udziału w zabawie.
Wszyscy zaangażowali się w zbudowanie robota, który pomoże Nam opanować części ciała.
Leci pliszka
spod kamyczka:
- Ja się macie dzieci!
Już przybyła
wiosna miła,
już słoneczko świeci!
Poszły rzeki w
świat daleki,
płyną het - do morza;
A ja śpiewam,
a ja lecę,
gdzie ta ranna zorza!
~~M.KONOPNICKA~~
Marzec jest miesiącem, w którym tematyka zajęć dotyczy głównie wiosny i zbliżających się Świąt Wielkanocnych. Pogoda sprzyja, aby iść na spacer do parku i z bliska przyjrzeć się zmieniającemu krajobrazowi oraz obserwować przyrodę. "Nasze" dzieci bardzo polubiły tę porę roku, dlatego uwielbiają poszukiwać wiosennych skarbów jak: wiosenne kwiaty (krokusy, hiacynty, przebiśniegi). Wiosna to również czas na piękne, kolorowe prace plastyczne. Dzieci bardzo angażują się w ich wykonywanie, o czym można przekonać się, oglądając zdjęcia.
Odbyły się również zajęcia o tematyce wiosennej. Rozmowa z dziećmi o zwiastunach wiosny.
21 marca, w ramach lekcji języka polskiego i współpracy z Biblioteką Publiczną w Janowicach, klasa 7 wzięła udział w realizacji projektu "Jeżycjada". Uczniowie przepisali wybrane fragmenty jednej z powieści Małgorzaty Musierowicz z cyklu "Jeżycjada", następnie je przeczytali w scenerii przygotowanej przez p. Alicję Englert, która zadbała o odpowiedni nastrój i rekwizyty. Pani Alicja wprowadziła uczniów w klimat "Jeżycjady", opowiedziała o czasach PRL-u, w których akcje powieści się odgrywają i zachęciła do poznania całej serii.
W ramach programu "Zwolnieni z Teorii" absolwentki naszej szkoły Alicja Stanclik, Julia Wójcik i Kinga Czana - obecnie uczennice Zespołu Szkół Ekonomicznych im. Michała Kaleckiego w Bielsku-Białej - przeprowadziły w ZSP w Janowicach warsztaty taneczne, realizując społeczny projekt uczniowski "Project Dance".
Projekt polega na przeprowadzeniu warsztatów sportowo-tanecznych w celu zachęcenia młodzieży i dzieci do aktywności fizycznej, która ma być elementem zapobiegania depresji m.in. po pandemii.
Absolwentki rozpoczęły spotkanie od przedstawienia się i wytłumaczenia uczestnikom warsztatów, czym jest depresja, jak się objawia, jak jej zapobiegać.
Alicja Stanclik zaprezentowała pokaz tanecznego breakdance i akrobatyki. Następnie, po rozgrzewce, wybrani uczniowie (ci, którzy wyrazili chęć) wzięli udział w nauce kroków tanecznych, będšcych podstawš akrobatyki i breakdance.
Kolejnym elementem była nauka tańca zwanego belgijką. W zabawie wzięli udział prawie wszyscy obecni. Ostatnim elementem była nauka tańca popularnie zwanego - czekoladą, którego naukę poprowadziła Kinga Czana.
Alicja, Julia, Kinga wspaniale poradziły sobie z rolą prowadzących, szczególnie że w warsztatach brali udział uczniowie z klas pierwszej i szóstej, czyli nie było to łatwe zadanie! Dziewczyny wykazały się empatią, elastycznością i pomysłowością. Wierzę, że pomogło im w tym m.in. wieloletnie działanie w kołach teatralnym i tanecznym, do których należały, uczęszczając do naszej szkoły oraz coroczne występy na szkolnej scenie w ramach zimowej imprezy środowiskowej.
Z drugiej strony, uczniowie klasy pierwszej i szóstej aktywnie włączyli się do zabawy, podejmując się nauki kroków tanecznych.
Dziewczyny obiecały odwiedzić jeszcze naszą szkołę, a Ala (jest zdobywczynią wielu medali) zgodziła się na wywiad. Miło było usłyszeć, że dobrze wspominają naszš placówkę i chyba za nią...tęsknią.
Wszystkim Darczyńcom bardzo dziękujemy za przekazane dary!
Dzięki pomocy OSP w Janowicach dary 23.03.2022r. zostały przekazane Caritas.
Akcja pomocy Ukrainie zostaje przedłużona do końca kwietnia 2022r.
21 marca Światowy Dzień Zespołu Downa
Światowy Dzień Zespołu Downa obchodzony jest 21 marca. Został ustanowiony w 2005 roku, a od 2012 roku patronat nad obchodami sprawuje ONZ. Data ta jest symboliczna, ponieważ przypada na 21. dzień 3. miesiąca w roku, to właśnie dodatkowy, trzeci, chromosom w 21. parze składających się z łańcuchów DNA chromosomów w ludzkich komórkach jest odpowiedzialny za powstanie tej wady genetycznej. Inna nazwa tego zaburzenia to - trisomia 21. Nazwa tej wady genetycznej pochodzi od nazwiska angielskiego lekarza Johna Langdona Downa, który w 1866 r. pierwszy opisał podobieństwo grupy osób z odmiennym rozwojem, które nie były ze sobą spokrewnione.
Uczniowie Szkoły Podstawowej w Janowicach z zapałem przyłączyli się do akcji:
Najpierw we wszystkich klasach odbyły się pogadanki mające na celu przybliżenie problemu chorych na Zespół Downa.
Uczniowie klas 1-3 wykonali papierowe, kolorowe skarpetki, a w poniedziałek 21 marca zaroiło się w naszej szkole od kolorowych, niepasujących skarpetek, nie tylko uczniów, ale też nauczycieli i całej społeczności szkolnej.
W ten sposób chcieliśmy pokazać solidarność z osobami z zespołem Downa.
Aktorzy szkolnego koła teatralnego prowadzonego przez Jolantę Kuczyńską zaprezentowali 18 marca na "szkolnej scenie" spektakl pt. "Pomaganie ma sens".
Koło teatralne współtworzą również wolontariusze i członkowie SU, dlatego przedsięwzięcie miało charakter uniwersalny.
Uczniowie pod kierunkiem opiekuna sami stworzyli scenariusz, opracowali choreografię, zadbali o rekwizyty i kostiumy. Aby młodszym uczniom ułatwić odbiór trudnych treści w przedstawienie wplecione zostało teatralnie opracowane "Abecadło" J. Tuwima oraz nauka podstawowych zwrotów w języku ukraińskim.
Dobra współpraca, wzajemny szacunek, wiara w sens wykonywanej pracy pozwoliły stworzyć widowisko, które na długo pozostanie w pamięci.
Spektakl rozpoczął i zakończył występ szkolnego chóru prowadzonego przez p. Annę Makuchowską.
Dziękuję wszystkim Artystom i Osobom zaangażowanym, dzięki którym wszystko się udało, bo: POMAGANIE MA SENS!
8 marca 2022r. odbył się Szkolny Konkurs Wiedzy o Holocauście, który został przeniesiony z 27 stycznia.
W tym dniu w 1945 r. wyzwolono niemiecki obóz koncentracyjny Auschwitz-Birkenau. W 2005 r. zgromadzenie ONZ uchwaliło ten dzień jako Międzynarodowy Dzień o Ofiarach Holocaustu.
Wyniki Konkursu Wiedzy o Holocauście:
I miejsce - Hubert Ślósarczyk
II miejsce - Paulina Adamaszek i Maja Rezik
III miejsce - Joanna Murawska
wyróżnienie - Patrycja Świerczek
Uczniowie otrzymali nagrody książkowe ufundowane przez Radę Rodziców.
Gratuluję wszystkim!
Mozaikowe wyklejanki doskonalą nie tylko motorykę małą a także uczą nas skupienia i uwagi podczas wykonywanego zadania.
Nauka kodowania poprzez zabawę bez drogich pomocy edukacyjnych, robotów i komputerów to doskonały sposób poznania języka programowania.
Takie wspólne zabawy już na etapie wczesnoszkolnym uczą logicznego myślenia, przewidywania, wnioskowania, planowania i dostrzegania zależności.
W naszej świetlicy dzieci również wykorzystują te elementy, uwielbiają kodować różne obrazki.
Jest przy tym wiele radości zabawy oraz zaciekawienia.
Sami zobaczcie.
Dary zostaną przekazane m.in. PCK, CARITAS, a następnie przez organizacje przekazane dalej.
NIE ZBIERAMY UBRAŃ. NIE PROWADZIMY ZBIÓREK PIENIĘŻNYCH.
W dniach 4.03 - 30.04 zbieramy w godz. od 7.00 do 15.00:
artykuły z dłuższym terminem ważności do spożycia:
środki opatrunkowe:
dla dzieci:
Będziemy też w szkole w najbliższym czasie organizować zbiórki potrzebnych rzeczy dla rodzin, które przyjmą do domów rodziny ukraińskie lub udostępnią im swoje domy. Wtedy na bieżąco będziemy informować, co będzie potrzebne.
Dary prosimy składać opisane (żywność, środki higieniczne, dla dzieci...) w pudełkach, kartonach lub w workach.
OSP Janowice włącza się w pomoc.
WIEMY, ŻE NA SPOŁECZNOŚĆ JANOWICKĄ ZAWSZE MOŻEMY LICZYĆ.
Dobble jest grą na spostrzegawczość, refleks i percepcję, w której gracze ścigają się, by jak najszybciej odnaleźć na dwóch kartach takie same obrazki.
My troszkę zmieniliśmy zasady i zamiast obrazków, wykorzystaliśmy nowo poznane słówka z języka angielskiego.
Wszyscy dobrze się bawili i dużo nauczyli.
Na zajęciach Koła Językowego, były piosenki, wierszyki, gry, zabawy, historyjki oraz żonglerka!!! A wszystko oczywiście po angielsku!!!
Żonglowanie to nie tylko dobra zabawa, ale również dobry trening dla mózgu i naszych mięśni.
Zabawa była fantastyczna:)
Obchody Dnia Kota w naszym kraju przypadają na dzień 17 lutego.
Głównym celem tego święta jest podkreślenie znaczenia kotów w życiu człowieka, uwrażliwienie społeczeństwa na problem bezdomnych i głodujących kotów...
Zorganizowane zajęcia z okazji Dnia Kota w naszej świetlicy, miały głównie na celu rozwijanie u dzieci wrażliwości, empatii i szacunku do tych zwierząt, rozwijanie aktywności twórczej dzieci i integrację grupy świetlicowej. Podczas organizowanych zajęć uczniowie zapoznali się z ciekawostkami dotyczącymi życia kotów dzikich i domowych, poznali kilka sławnych kotów z baśni i filmów, rozwiązywali kocie zagadki, rysowali koty różnymi technikami. Dzieci formowały kota przy użyciu gliny samoutrwadzalnej i malowali je farbami akrylowymi. Było również trochę kodowania, dzieci układały plastikowe kubeczki na macie.
Podsumowaniem zajęć była zabawa ruchowa mająca na celu pokazanie przez dzieci charakterystycznego dla kota ruchu.
Było sporo uśmiechu na twarzach dzieciaków.
Nie taki "slime" zły......... jak o nim mówią:
zobaczcie uśmiechy na twarzach dzieci :)
Masy plastyczne - kolorowe, pachnące, bardziej miękkie od modeliny czy plasteliny. Dostarczają wielu doznań i oddziałują na dziecięcą wyobraźnię. Stymulują wszystkie zmysły: węch, wzrok, dotyk oraz smak.
Są doskonałym pomysłem na efektywne spędzanie czasu z dzieckiem, mają ogromny wpływ na jego rozwój.
Podczas ugniatania, formowania, zwijania, szczypania czy dłubania dziecko ćwiczy motorykę małą czyli sprawność dłoni i palców. Masy plastyczne są idealnym środkiem ekspresji. Mają terapeutyczną moc - działają wyciszająco, odprężająco, redukują stres.
Wspierają rozwój mowy i wiarę we własne możliwości.
Uczniowie klasy piątej zabawili się w pisarzy i wykonywali napisy w języku greckim.
Choć zajęcia odbywały się zdalnie, to wykonali zadania z radością i chętnie podzielili się swoimi efektami.
"ILE WAŻY ŚWIĘTY MIKOŁAJ"?
NA CZYM POLEGA AKCJA?
Akcja polegała na zebraniu bilonu o jak największej wadze. Bilon (monety od 1gr do 5zł) był zbierany wśród uczniów i ich rodziców, nauczycieli oraz pracowników szkoły. Bilon można było wrzucać do pojemnika znajdującego się na świetlicy szkolnej.
Celem akcji było wsparcie funduszu, z którego wypłacane są stypendia oraz wsparcie dla dzieci i młodzieży, wychowanków Fundacji Szczęśliwe Dzieciństwo.
DLACZEGO WARTO BYŁO ANGAŻOWAĆ DZIECI W POMAGANIE?
Pomaganie innym, słabszym, uboższym, potrzebującym pomocy wykształca empatię. Uczy angażowania się w działania charytatywne i społeczne. Pozwala nabyć umiejętności komunikacji oraz współpracy, cechy niezbędne w dorosłym życiu.
W ramach akcji nasza szkoła zebrała 340 zł. Uczniowie policzyli, posegregowali, zważyli i zapakowali zebrane pieniążki. Później wysłaliśmy je do Fundacji.
Wszystkim, którzy zaangażowali się w tą akcję bardzo dziękuję.
Mamy mróz! Przyszła zima! I choć oszczędzała nas do tej pory, za oknem nieprzerwanie śnieg, a na szyjach szaliki porządniej związane. Z tej okazji na naszych szkolnych tablicach i wystawach, zdecydowanie w porę, zawitać mogą śnieżki, bałwany, a zabawy w czasie dowolnym urozmaici sztuczny śnieg. Mrozów dopiero początek, a pomysły ulotne, w związku z tym przedstawiamy pomysły zimowych prac plastycznych naszych dzieci.
Uczniowie klasy 1 a własnoręcznie wykonali prezenty z okazji święta babci i dziadka.
Specjalnie dla kochanej babci został wykonany magnes z gliny samoutwardzalnej, w kształcie aniołka i serduszka.
Dla dziadka słoiczek z rybką, która spełnia 3 życzenia.
Wszystkim babciom i dziadkom składamy najlepsze życzenia! Dużo zdrowia, uśmiechu i spełnienia marzeń.
Klasa 1 a ukończyła projekt 24 prac Św. Mikołaja. Celem było wykonanie w okresie adwentowym, 24 zadań z wykorzystaniem platformy genially. Gdy uczeń wykonał zadanie, zjadał cukierka z własnoręcznie wykonanego kalendarza adwentowego, a następnie wyklejał element brody Mikołaja. Efekt prac był zaskakujący.
Każdy z uczniów zajął miejsce na podium: 8 uczniów zajęło 1 miejsce, 1 uczeń drugie miejsce, 6 uczniów miejsce trzecie. Wszystkim zwycięzcom gratulujemy efektów pracy i wytrwałości w dążeniu do celu.
Nasze pierwszaki są bardzo kreatywne i zdolne. Do wglądu kilka prac naszych uczniów.
Miesiąc grudzień upłynął w naszej szkole pod znakiem wolontariatu.
W tym czasie przeprowadzone zostały zbiórki darów na rzecz Salwatoriańskiego Stowarzyszenia Hospicyjnego, mieszczącego się w Bielsku-Białej przy ulicy Zdrojowej 10 oraz Bielskiego Koła Towarzystwa Pomocy im. św. Brata Alberta, mającego swoją siedzibę przy ulicy Legionów 16.
Serdecznie dziękujemy wszystkim darczyńcom oraz młodym wolontariuszom z klas 1-3, którzy dodatkowo przygotowali świąteczne kartki z życzeniami
dla pensjonariuszy Hospicjum. Świadomość, że jest wśród nas tak wiele osób gotowych nieść pomoc w tak trudnych czasach, jest bardzo budująca i utwierdza nas w przekonaniu, że to co robimy dla innych, ma sens.
Zbiórka darów dla dzieci mieszkających w bielskich domach dziecka
W okresie świątecznym przeprowadziliśmy w naszej szkole zbiórkę darów dla dzieci mieszkających, w bielskich domach dziecka, mieszczących się przy ul. Pocztowej 24. Zebrane dary bardzo ucieszyły dzieci tam mieszkające, za które serdecznie podziękowali. Cieszymy się i jesteśmy dumni z naszych uczniów, że potrafią podzielić się z innymi tym co mają, są wrażliwe na los dzieci pokrzywdzone przez los i potrafią "swoim sercem" obdarować inne dzieci.
W ramach szkolnego WOLONTARIATU na terenie szkoły zakończone zostały zbiórki darów:
1. DLA HOSPICJUM W BIELSKU-BIAŁEJ
2. DLA TOWARZYSTWA POMOCY ŚW. BRATA ALBERTA W BIELSKU-BIAŁEJ
3. DLA DOMU DZIECKA PRZY UL. POCZTOWEJ 24 W BIELSKU-BIAŁEJ
Dziękujemy za okazane wsparcie i życzliwość całej Społeczności Szkolnej i Wszystkim, którzy włączyli się w akcje. Dziękujemy także Koordynatorom akcji za zaangażowanie.
Klasa 3 otrzymała przepyszne pierniczki i słodziutkie lukry od zaprzyjaźnionej piekarni/cukierni Tysia.
Zabawa przy ozdabianiu i cudowny zapach pomógł mam stworzysz świąteczny nastrój.
Dziękujemy za pyszną niespodziankę i polecamy się na przyszłość :)
Uczennica klasy 8a Szkoły Podstawowej im. Marii Konopnickiej w Janowicach Paulina Adamaszek zakwalifikowała się do kolejnego etapu Wojewódzkiego Konkursu Przedmiotowego z języka polskiego organizowanego przez Śląskie Kuratorium Oświaty w Katowicach.
Do poszczególnych etapów konkursu Paulinę Adamaszek przygotowywała nauczycielka naszej szkoły Pani mgr Jolanta Kuczyńska.
Serdecznie gratulujemy i życzymy powodzenia!
w ramach szkolnego WOLONTARIATU na terenie szkoły organizowane będą zbiórki darów:
Dary można składać u wychowawców lub w sali nr 6 na parterze. Prosimy o podpisanie "reklamówek, woreczków z darami" (jaka akcja i kto składa), gdyż w szkole w ramach wolontariatu przeprowadzane są jeszcze inne akcje.
zbierane będą:
woda i soki - małe butelki, orzeszki, batoniki - małe opakowania, owoce w puszkach, makarony, sosy w słoikach, przyprawy, bita śmietana w sprayu, galaretki w proszku, ramki na zdjęcia A4, papier ksero.
Dary można składać u wychowawców lub w sklepiku szkolnym w czasie przerw. Prosimy o podpisanie "reklamówek, woreczków z darami" (jaka akcja i kto składa), gdyż w szkole w ramach wolontariatu przeprowadzane są jeszcze inne akcje.
Zachęcamy do udziału, liczy się każdy dar, z góry dziękujemy za okazane wsparcie i życzliwość
Czwartoklasiści samodzielnie przygotowali wróżby. Spisali się fantastycznie! Niektórym wywróżono posprzątanie pokoju w najbliższym czasie :).
Światowy Dzień Pluszowego Misia ustanowiono dokładnie w setną rocznicę powstania maskotki - w 2002 roku. Wszystko zaczęło się jednak dużo wcześniej...
W 1902 roku prezydent Stanów Zjednoczonych Teodor Roosvelt, wybrał się na polowanie. Po kilku godzinach bezskutecznych łowów, jeden z towarzyszy prezydenta postrzelił małego niedźwiadka i zaprowadził go do Roosvelta. Prezydent ujrzawszy przerażone zwierzątko, kazał je natychmiast uwolnić. Jeden ze świadków tego zdarzenia uwiecznił historię niedźwiadka na rysunku w waszyngtońskiej gazecie, którą czytał producent zabawek... Od tego momentu zaczęto wykorzystywać zdrobniałe imię prezydenta i sprzedawać maskotki pod nazwą Teddy Bear, która dziś w języku angielskim jest określeniem wszystkich pluszowych misiów.
To historia, a jak jest dzisiaj?
Chyba nie ma domu, w którym na półce, łóżku lub fotelu nie siedzi miś. Na pewno każdy z Was - małych i dorosłych ma swojego ulubionego Pluszowego Misia. Może to być zupełnie mały bury Miś, odrobinę zapomniany, mieszkający w pudle na strychu, albo piękny i kolorowy zamieszkujący dziecinne łóżeczko. Może to być zupełnie malutki Misio, którego nosimy "na szczęście" przy kluczach lub w portfelu. Czy wreszcie - może to być jeden z Wielkich i Sławnych Misiów, o których mówi się wszędzie i o których głośno niemal w każdej części świata (Kubuś Puchatek, Miś Paddington albo Miś Uszatek).
25 listoapada nasza świetlica zmieniła się w Misiolandię, kolorowanki, kodowanie, zgadywanki, gry planszowe, prace plastyczne wszystko zwiazane z Misiem, zobaczcie sami.
11 listopada 1918 r. Polska odzyskała niepodległość po 123 latach zaborów. Uczniowie w naszej szkole mieli okazję przeżyć niezwykłą lekcję historii, podczas której poznali wydarzenia związane z upadkiem Polski i odzyskaniem Niepodległości oraz śpiewali pieśni patriotyczne.
Poniżej prezentujemy fotorelację:
Święto Niepodległości to jedno z najważniejszych świąt państwowych. Upamiętnia odzyskanie suwerenności narodu polskiego po 123 latach niewoli. 11 listopada 1918r. uznaje się za symboliczną datę początku istnienia niepodległego państwa polskiego.
Z tej okazji nasza szkoła włączyła się do akcji "Niepodległa do Hymnu", w ramach której 10 listopada 2021r. o godz.11.11 odśpiewaliśmy Mazurka Dąbrowskiego przy zachowaniu reżimu sanitarnego.
W ten sposób pokazaliśmy, że jesteśmy jedną biało-czerwoną rodziną.
Poniżej zamieszczamy zdjęcia dokumentujące udział poszczególnych klas w wydarzeniu.
Członkowie koła teatralnego zaprezentowali w październiku na szkolnej scenie taneczną wersję "Rzepki" J. Tuwima. Występ bardzo się podobał. Obecnie młodzi artyści pracują nad scenicznymi adaptacjami wierszy popularnych polskich pisarzy: "Lokomotywą" i "Abecadłem" J. Tuwima oraz "Na straganie" J. Brzechwy. Uczniowie sami wybrali teksty, zaproponowali choreografię. Próby odbywają się w atmosferze życzliwości, radości i kreatywności. Młodzi aktorzy bawią się słowem, ruchem scenicznym. Mają możliwość zaprezentowania swoich talentów. Stają się scenarzystami, reżyserami, choreografami, producentami.
Za nami pierwszy szkolny konkurs plastyczny zorganizowany przez wychowawczynie klas 1-3, pt.: "Leśne opowieści". Zadaniem uczniów było wykonanie pracy konkursowej z wykorzystaniem jesiennych darów lasu. Przed przystąpieniem do prac dzieci zostały uwrażliwione, aby zbierając materiały, nie niszczyć przyrody, bowiem celem konkursu było między innymi: zachęcenie uczniów do troski o otaczające środowisko oraz propagowanie wśród nich ekologicznej postawy, a także rozbudzenie wyobraźni twórczej. Na konkurs napłynęło wiele prac, zarówno przestrzennych jak i płaskich.
Prace były oceniane w następujących kategoriach:
Kategoria I: klasy pierwsze, prace przestrzenne:
I miejsce: Jakub Kępczyński, klasa 1b
II miejsce: Wojciech Sznajder, klasa 1a
III miejsce: Maja Bogisz, klasa 1b; Anna Mędrala, klasa 1b
Kategoria II: klasy pierwsze, prace płaskie:
I miejsce: Weronika Nycz, klasa 1b
II miejsce: Natalia Grzybowska, klasa 1a
III miejsce: Jakub Grochowski, klasa 1b
Kategoria III: klasa II i III, prace płaskie:
I miejsce: Maja Kubik, klasa 3
II miejsce: Joanna Bogusz, klasa 2
III miejsce: Maria Redosz, klasa 2
Kategoria IV: klasa II i III, prace przestrzenne:
I miejsce: Mateusz Czorny, klasa 2; Tymek Bizon klasa 3
II miejsce: Martyna Damek, klasa 2
Wszystkie prace zdobią szkolny korytarz, dzięki czemu w naszej szkole mamy swój skrawek lasu :).
Na zajęciach świetlicowych było kolorowo, pachnącą i inspirująco, a wszystko to za sprawą ciekawych doświadczeń, dzięki którym dzieci mogły poczuć się jak w prawdziwym laboratorium.
W ruch tym razem poszła woda, ocet i soda. Te sensoryczne przygody sprawiły nam wiele radości i rozbawiły naszą wyobraźnię. Zabawy było co niemiara. Z pewnością wrócimy do niej w następny wtorek.
W NASZEJ ŚWIETLICY JEST PRZYJEMNIE
LUBIĘ BYĆ TUTAJ CODZIENNIE
TU ZABAWKI FAJNE MAM
I W PLANSZÓWKI SOBIE GRAM
KIEDY NA DWÓR WYCHODZIMY
TO WESOŁO SIĘ BAWIMY
A GDY W SALI ZOSTAJEMY
TO CZASEM HAŁASUJEMY
TU CZYTAMY, MALUJEMY
DOMY Z KLOCKÓW BUDUJEMY
ZABAWY TEŻ WYMYŚLAMY
REWIE MODY PRZEDSTAWIAMY
ROZMAWIAJA NA DYWANIE
Z NAMI WSZYSTKIE PANIE
TU PRZYJACIÓŁ SWOICH MAM
NIGDY NIE CZUJE SIĘ SAM
GDY KTOŚ ZLE SIĘ ZACHOWUJE
PANI WTEDY GO STOPUJE
"Pasowanie na Świetlika", która odbyła się 25 października dla klasy 1b i 26 października dla klas 1a.
Uczniowie musieli przejść 3 próby: próbę smaku, próbę Smerfa Łasucha i próbę Pinokia, wszyscy świetnie sobie poradzili i zostali nagrodzeni brawami.
Lena uczennica klasy 3 zaśpiewała piosenkę: "Na wyspach Bergamuta".
Na koniec dzieci złożyły przyrzeczenie, wychowawca świetlicy pasował dzieci mieczem.
Starsi uczniowie z klasy 3 wręczyli dzieciom dyplomy i drobne upominki, za co bardzo im dziękuję.
Dnia 22 października 2021r. odbyły się apele dla klas 4 - 8, na których został przedstawiony "Pokaz talentów teatralno - wokalnych" przygotowany przez p. Jolantę Kuczyńską i p. Annę Makuchowską. Koło teatralne zaprezentowało taneczną wersję "Rzepki" J. Tuwima, a koło muzyczne piosenki i klasa 7 utwór wykonany na bum - bum rurkach.
Występ bardzo się podobał publiczności.
Pan Dyrektor Krzysztof Fiałkowski przypomniał regulaminy, zasady bezpieczeństwa panujące w szkole, w tym związane z epidemią, przedstawił Samorząd Uczniowski i opiekunów oraz plany związane z rokiem szkolnym 2021/2022. Pan Dyrektor podziękował również p. Dorocie Kuminek za pomoc w obsłudze nagłośnienia.
Było to niezwykłe wydarzenie. Uczniowie, po zakończeniu pokazów, stwierdzili, że bardzo im brakowało takich spotkań i z utęsknieniem czekają na kolejne.
20 października 2021r. w WKP z Języka Polskiego udział wzięło 12 uczniów z klas 6 - 8. Do etapu rejonowego przeszły trzy ósmoklasistki: Paulina Adamaszek, Iga Portasińska i Patrycja Świerczek.
Etap II będzie miał miejsce 18 listopada. Trzymamy kciuki i życzymy dziewczynom powodzenia!
Uczniów do konkursu przygotowała p. Jolanta Kuczyńska.
Dnia 14 października w Dzień Edukacji Narodowej w naszej szkole odbyło się uroczyste pasowanie na ucznia - jedno z najważniejszych wydarzeń w szkolnym życiu pierwszoklasisty. W tym ważnym wydarzeniu towarzyszyli uczniom rodzice, wychowawca, dyrekcja szkoły oraz pani Anna Augystyniak z Kuratorium Oświaty. Przed uroczystym ślubowaniem uczniowie klas 1a oraz 1b przedstawili program artystyczny, w trakcie którego z wielkim zaangażowaniem recytowali wiersze, śpiewali piosenki, zatańczyli poloneza oraz zaprezentowali wiedzę i umiejętności, które zdobyli w pierwszym miesiącu nauki. Następnie złożyli uroczyste ślubowanie, po którym akt pasowania na ucznia dokonał dyrektor szkoły - Krzysztof Fiałkowski.
To był wyjątkowy dzień dla najmłodszych wychowanków, którym życzymy sukcesów i przyjemnego pobytu w murach naszej szkoły.
Składamy serdeczne podziękowania dla p. Zolicha, który uwiecznił na fotografiach te wyjątkowe chwile.
DEN to wyjątkowy dzień, bo jest to święto całej społeczności szkolnej: nauczycieli, uczniów, rodziców.
To nasze pierwsze wspólne święto (nowa klasa - nowy wychowawca). Upłynęło w życzliwości i radości.
5 października uczniowie klasy 7 i 8 uczestniczyli w spotkaniu z panem Krzysztofem Piersą, specjalistą w dziedzinie uzależnień od nowoczesnych technologii i cyberzagrożeń, autorem poradników "Komputerowy ćpun" i "Trener marzeń". Uczniowie w trakcie spotkania zadawali pytania, a pan Krzysztof wyjaśnił jakie niebezpieczeństwa czyhają na młodego użytkownika IT, pokazując różnice pomiędzy pasją a uzależnieniem. Sam borykał się z uzależnieniem od gier komputerowych i doskonale wiedział, jakie niesie to ze sobą konsekwencje.
Biblioteka w Janowicach
Spotkanie było pouczające. Na koniec zainteresowani uczniowie zakupili sobie książki pana K. Piersy.
Dziękujemy za zaproszenie pani dyrektor Gminnej Biblioteki Publicznej w Bestwinie Marzenie Kozak i pani Alicji Englert.
W ramach podsumowania rozważań na temat lektury "Akademia Pana Kleksa" uczniowie klasy 4a połączyli zabawę z nauką, wykonując makiety akademii. Wykazali się pomysłowością i zręcznością. Czwartoklasiści przypomnieli sobie zasady współpracy. Na koniec zaprezentowali klasie swoje prace, wyjaśniając, dlaczego makieta wygląda tak a nie inaczej. Po każdej prezentacji następowały brawa. Wszyscy spisali się wspaniale.
Zajęcia miały na celu m.in. praktyczne powiązanie wiedzy na temat lektury z umiejętnościami pisania, czytania, selekcji informacji, opowiadania, prezentacji swojej pracy na tle klasy oraz współpracy w grupie.
Uczniowie klasy 7 wykonali prace tematycznie związane z lekturą "Mały Książę". Prace miały przedstawiać charakterystyczne elementy związane z treścią utworu.
Prace wykonali: J. Biedroń, J. Murawska, W. Pieczka, D. Rąba, A. Szlosarczyk, E. Wojtyła
Dzień Chłopaka w klasie upłynął pod znakiem radości i niespodzianek. Dziękujemy Radzie Rodziców kl.4a za pamięć i prezenty, które uczyniły ten dzień niezwykłym. Nie zapomniano o żadnym z chłopaków, także tych dorosłych.
28 września obie klasy czwarte wybrały się na wycieczkę na Kozią Górę.
Celem była integracja klas czwartych, propagowanie wiedzy dotyczącej zdrowego stylu życia, uświadamianie skutków zagrożeń cywilizacyjnych, kształtowanie nawyków zdrowego odżywiania, rozbudzanie potrzeby działania na rzecz zdrowia, promowanie aktywnych i atrakcyjnych form zagospodarowania czasu wolnego, propagowanie zasad udzielania pierwszej pomocy, promowanie zasad kulturalnego zachowania się, zwrócenie uwagi na kulturę słowa (eliminowanie wulgaryzmów) w relacjach społecznych, kształtowanie poszanowania cudzych praw i potrzeb, wzbogacenie wiedzy dotyczącej ról społecznych, hierarchii i powszechnie akceptowanych wartości, kształtowanie postaw odrzucających przemoc.
Po dotarciu do schroniska uczniowie upiekli kiełbasy, wypili gorącą herbatę, rozwiązali krzyżówki przygotowane specjalnie na tę okazję, pobawili się na placu zabaw.
To był bardzo udany dzień. Wspaniale jest razem na świeżym powietrzu rozmawiać, bawić się, pokonywać trudności, wspierać się, poznawać. Nie możemy doczekać się kolejnej wyprawy.
Dziękujemy Paniom Ilonie Wójtowicz i Renacie Martyniak za udział w wycieczce i sprawowanej opiece nad uczniami.
Celem projektu jest: uwrażliwienie dzieci na piękno otaczającego świata i potrzebę ochrony przyrody, rozwijanie zdolności manualnych ucznia, zainicjowanie współpracy między placówkami w całej Polsce.
Projekt trwa od września 2021 do maja 2022r.
Naszym zadaniem jest wykonanie co najmniej 10 zadań z podanego zestawu, oraz przesłanie sprawozdania z projektu.
Do tej pory udało nam się zrealizować:
Zapraszamy do galerii zdjęć, a my dalej działamy...
Pierwszy dzień jesieni nie mógł zostać w naszej szkole niezauważony. Tego dnia uczniowie klas 1-3 zamienili szkolny korytarz w wybieg mody. Uczennice i uczniowie byli przyodziani w ubrania w jesiennych barwach. Dodatkowo dziewczyny miały jesienne fryzury i wianki, a chłopcy krawaty z jesiennymi akcentami, dzięki czemu wyglądali jak prawdziwi modele i modelki. Uczniowie wraz z rodzicami wykazali się nadzwyczajną kreatywnością w przygotowaniu przebrań, a zabawa tak się podobała, że nauczyciele zostali poproszeni o jej kontynuowanie przy okazji powitania kolejnych pór roku. No to co, teraz czekamy na zimę?
Cel główny: zapewnienie uczniom zorganizowanej opieki wychowawczej przed i po zakończonych obowiązkowych zajęciach edukacyjnych.
Do zadań świetlicy należy w szczególności:
Wymienione wyżej cele i zadania realizowane są w czasie zajęć odbywających się w pomieszczeniach świetlicy oraz w salach dydaktycznych przystosowanych do spełniania zadań opiekuńczych na świeżym powietrzu.
Uczniowie bardzo chętnie biorą udział w aktywnościach proponowanych przez nauczycieli na świetlicy szkolnej.
Dzieci chętnie wykonują pracę plastyczne głównie o tematyce jesiennej, korzystając z pięknej pogody dużo czasu spędzamy na placu zabaw i boisku szkolnym. Dużym zainteresowaniem cieszą się masy plastyczne, slime itp. Powstają niesamowite budowle z klocków wafli i rurek kreatywnych.
Co roku uczniowie klas ósmych uczestniczą w wyjeździe do dawnego obozu zagłady Auschwitz-Birekau i co roku obserwujemy, jak uczniowie podczas jednej wizyty dorośleją w naszych oczach. My nauczyciele martwimy się, czy ich zachowanie będzie adekwatne do miejsca. Jednak na miejscu widzimy, iż te dzieci stają się dojrzalsze i zdobywają wiedzę, która porusza ich serca. Nie są w stanie sobie wyobrazić, jak mógł człowiek człowiekowi zgotować ten los. Zawsze zastanawiają się, czy ktoś z ich przodków mógł być w takim miejscu. Tym bardziej, że obóz ten znajduje się w niedalekiej odległości.
W tym roku klasa ósma wraz z opiekunami: wychowawcą Iloną Wójtowicz i nauczycielką historii Renatą Martyniak zwiedziła obóz 22 września 2021r. W ramach wycieczki edukacyjnej zostaliśmy oprowadzeni przez przewodnika Sebastiana Fedeckiego po KL Auschwitz I (Oświęcim) i KL Auschwitz II (Brzezinka), który w sposób bardzo obrazowy przedstawił uczniom rzeczywistość obozową. Później zwiedziliśmy wystawę "Klisze pamięci" w całości wykonaną przez byłego więźnia obozu w Oświęcimiu Mariana Kołodzieja. Opiekunami tego miejsca są ojcowie franciszkanie w Harmężach. Polecam wszystkim obejrzeć tę wystawę. Porusza serce, zapadając głęboko w pamięci!
Tutaj zamieszczam link do wystawy:
www.labyrinths.pl
Oto relacje wybranych uczniów:
Pierwsze konwersacje w języku angielskim za nami:)
"Myślę, więc nie śmiecę" - pod takim hasłem odbywała się tegoroczna 28. akcja "Sprzątanie świata". W tym roku postanowili dołączyć do niej także uczniowie klas 1-3. Akcja ta stała się nam wyjątkowo bliska, ponieważ idealnie wpisuje się w ideę innowacji "Skrzat Czyścioch", w której biorą udział uczniowie z pierwszego etapu kształcenia ze Szkoły Podstawowej w Janowicach.
"Sprzątanie świata" zaczęliśmy od najbliższego otoczenia szkoły, pobliskiego zagajnika, terenów rekreacyjnych, przystanku autobusowego. Dzieci, wyposażone w worki i rękawice, które otrzymaliśmy dzięki uprzejmości Urzędu Gminy, dzielnie zbierały zalegajace tam śmieci. Ilości zebranych butelek, niedopałków, opakowań po słodyczach wywołały w nich wiele emocji i sprzeciwu wobec śmiecenia.
Myślę, że dzisiejsze doświadczenie na długo zapisze się w ich pamięci i będzie miało moc sprawczą w przyszłych decyzjach "Co zrobić ze śmieciami?". W szczególności, że dzieci przed opuszczeniem terenu szkoły wysłuchały listu od "Skrzata Czyściocha", który przekazał im informację, jak długo rozkłąda się butelka plastikowa czy niedopałek papierosa.
Uczniowe w Janowicach już wiedzą, że śmieci nie znikają same, ale same też się nie pojawiają. W Akcji Sprzątanie świata nie chodzi bowiem o to, by sprzątać, ale o to, by nie śmiecić oraz poprawnie segregować odpady.
Oby w przyszłym roku nasze worki były prawie puste!
Międzynarodowy Dzień Kropki przypada na 15 września, to święto, o którym warto pamiętać i je obchodzić, gdyż powstało, aby wspierać kreatywność, odwagę, wyobraźnię i zabawę dzieci. By odkrywać ich talenty i pokazać je innym; żeby ukazać, że każde dziecko ma swoje mocne strony, które należy wspierać i rozwijać.
Historia tego święta rozpoczęła się od książki Petera Reynoldsa "The Dot". Jest to historia dziewczynki, która dzięki małej kropce zmieniła myślenie o sobie i uwierzyła we własne możliwości. Szkolne obchody tego dnia rozpoczęliśmy od obejrzenia filmu o małej Vashti. Następnie uczniowie odpowiedzieli na pytania dotyczšce historii dziewczynki. Wspólnie zastanawialiśmy się, jakie talenty drzemią w każdym z nas i kto może pomóc nam je odkryć.
W tym dniu nie brakowało kreatywnych zajęć. Kropka towarzyszyła nam w pracach plastycznych, tworzyliśmy własne obrazki łącząc kropki - każdy był inny! Uczniowie klas 1-3 narysowali swoje talenty, które obecnie zdobią nasz szkolny korytarz. Mamy nadzieję, że każdy kto je widzi, spróbuje odnaleźć talent,kreatywność także w sobie. Na zakończenie dnia każdy uczeń miał okazję zrobić sobie zdjęcie w pamiątkowej ramie.
Oby każdy z nich pamiętał o ideii tego święta.
Na zajęciach świetlicowych dzieci chętnie przystępują do wszelkich zadań, które mają charakter doświadczenia lub eksperymentu. Zajęcia zawierające tego typu działania wyzwalają w uczniach większą aktywność, chęć do działania, prowokują pytania, prowadzą do szybszego i częstszego formułowania wniosków oraz ogólnie wzmagają zainteresowanie prezentowanymi treściami.
Będzie kolorowo, pachnąco i inspirująco, a wszystko to za sprawą ciekawych doświadczeń, dzięki którym dzieci będą mogły poczuć się jak w prawdziwym laboratorium. W ruch pójdą soda, olej, ocet, mąka, barwniki spożywcze, aromaty, najróżniejsze płyny, kremy i balsamy. Te sensoryczne przygody sprawią nam wiele radości i rozbudzą naszą wyobraźnię.
Na wtorkowych zajęciach sprawdziliśmy, co się podzieje, jeśli zmieszamy mąkę ziemniaczaną z woda - była niezła zabawa.
10 września uczniowie klas 2a oraz 3a zawitali do Biblioteki Publicznej w Janowicach na spotkanie z wyjątkowym gościem - panią Renatą Piątkowską.
Pani Renata to ceniona i uwielbiana autorka książek dla dzieci i młodzieży. Jest laureatką wielu nagród literackich oraz Kawalerem Orderu Uśmiechu. Uczniowie naszej szkoły poznali historie, które stały się inspiracją do napisania takich książek jak: "Ciekawe co będzie jutro", "Mruk: opowiadania o kotkach, kotach i kociskach", "Zbój. Opowiadania o koniach i konikach", "Najwierniejsi przyjaciele: niezwykłe psie historie". Wysłuchali też fragmentów książek autorki w interpretacji znanej lektorki pani Malwiny Kużorno.
Spotkanie z panią Renatą Piątkowską było bardzo ciekawe i dostarczyło wszystkim uczestnikom wielu niezapomnianych wrażeń.
Serdecznie dziękujmy Pani Marzenie Kozak za zaproszenie na to niezwykłe spotkanie.